Saturday 29 December 2012

Daripada Penentang Kepada Pendokong


by ADMIN on SEPTEMBER 25, 2012





Daniel Streich adalah seorang tokoh terkenal daripada ‘the Swiss’s People Party (SVP)’. Pada awalnya beliau sangat lantang dan keras menentang pembangunan Masjid di negarnya Swizeland. Namun tindakan beliau berubah haluan untuk memeluk Islam telah mengegarkan masyarakat di negaranya.
Laman sesawang islamicbulettin.com pernah melaporkan bahawa Daniel Streich adalah seorang penganut kristian yang taat. Dia dibesarkan dengan ajaran Kristian dan pernah bercita-cita menjadi seorang paderi di zaman remajanya.
Namun ketika melalui zaman remaja, haluan hidupnya berubah. Dia mulai gemar berpolitik dan tanpa ragu terus terjun menjadi seorang anggota parti ternama di Swizerland iaitu The Swiss People’s Party (Schweizerische Volkspartei, SVP).
SVP adalah merupakan parti utama di Swizerland yang turut dianggotai oleh para cendekiawan, para mahasiswa, ilmuwan dan aktivis politik daripada pelbagai latar belakang (non-Muslim). Partii ini menjadi penentang utama terhadap penyebaran Islam dan Daniel Streich merupakan aktivisnya yang paling vokal menyeru penutupan semua masjid di Swizerland.
Dia telah mempropagandakan kempen anti-Islam ke seluruh negaranya. Bahkan dia telah menabur benih-benih kemarahan dan cemoohan bagi umat Islam di Swizerland. Daniel Streich merasakan bahawa mimbar dan kubah masjid tidak secocok dengan budaya negara itu. Dia juga menuding jari bahawa Islam adalah agama teroris, pembuat kerosakan dan kekerasan.
Dalam usahanya untuk melenyapkan syiar Islam dari muka bumi Swiserland, dia berusaha bersungguh-sungguh sehingga sanggup mempelajari al Quran dan mendalami Islam. Ia berharap dengan memahami ajaran Nabi Muhammad itu, dia mampu meruntuhkan iman kaum Muslim. Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya, dia semakin terpesona dengan agama Allah ini.
“Banyak jawapan dan perbezaan yang saya dapati ketika mempelajari Islam. Agama ini memberikan saya jawaban yang cukup logik di atas persoalan-persoalan penting hidup yang tidak saya temui di dalam agama saya sebelum ini,” katanya.
Kalau dulu Daniel Streich sering meluangkan waktu membaca Bible dan konsisten ke gereja tetapi sekarang dia istiqamah membaca al Quran dan menyempurnakan solat lima waktu pada setiap hari.
Dia mengambil keputusan untuk keluar daripada SVP dan mengumumkan status ke’Islaman’nya secara terbuka. Beliau berazam untuk membina masjid utama yang ke 5 di Swizerland yang dikatakan sebagai masjid yang paling cantik di Eropah.
 Sumber: http://www.zainurrashid.com/
http://myibrah.com/daripada-penentang-kepada-pendokong
29.12.2012

No comments: