Monday 31 December 2012

2012 - N.SEMBILAN (PORT DICKSON, NILAI DAN SEREMBAN)

KURSUS MOTIVASI - YAYASAN JANTUNG MALAYSIA
CASA RACHADO BEACH RESORT, PORT DICKSON, NS
11-12 FEBRUARI 2012

9 setaf Yayasan Jantung Malaysia telah menghadiri Kursus Motivasi di Casa Rachado Resort yang terletak di Port Dickson, N.Sembilan. Turut serta ialah 6 Ahli Lembaga Pengarah YJM. Kursus berjalan selama 2 hari. Kami menginap di Casa Rachado Beach resort.
Ceramah Motivasi disampaikan oleh Col (Rtd) Mohan. Selain dari kursus motivasi  setaf YJM juga terlibat dalam Latihan Team Building dan Jungle Trecking di Hutan Rekreasi Tg. Tuan.
Jarak perjalanan dari Kuala Lumpur ke Port Dickson adalah lebih kurang 110 km.
Port Dickson adalah bandar pesisir pantai di Negeri Sembilan. Banyak teori mengenai nama asal Port Dickson ini. Antara yang paling boleh dikatakan sahih adalah nama seorang Setiausaha Jajahan British Sir John Frederick Dickson dikatakan menemui Port Dickson dan Batu Arang pada tahun 1889. 
Pada bulan September 2009, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengisytiharkan Port Dickson sebagai "Bandar Tentera" kerana di bandar inilah juga lahirnya Rejimen Askar Melayu DiRaja, antara unit Tentera tertua di Malaysia. 


CASA RACHADO BEACH RESORT PD


Sepanjang berkursus kami menetap di Casa Rachado Beach Resort
Casa Rachado adalah sebuah resort Caribbean bertemakan latihan di Pantai Cermin, pantai betul-betul di belakang Blue Lagoon di batu 10 Port Dickson. Hotel bajet ini menawarkan penginapan di dalam bilik tunggal, bersama-sama dengan unit-unit pangsapuri bilik tidur double dan triple. Kebanyakan kemudahan berfungsi, tetapi kemuncak penginapan di sini adalah ketenangan persekitaran, subur semula jadi, yang terletak bersebelahan dengan Cape Rachado hutan simpan. Juga, terdapat banyak aktiviti rekreasi yang dianjurkan oleh resort termasuk memancing, berakit, terbang musang, berkanu, kursus halangan, meredah hutan dan banyak lagi. Ini menjadikan ia satu tempat yang popular untuk perjalanan pembinaan pasukan kasual untuk kumpulan besar tetamu.

Casa Rachado Beach Resort
Jalan Pantai, Tanjung Tuan
71050 Port Dickson, NS
Tel: 06-662 5177





TEAM BUILDING SESSION

 Latihan membina rakit






JUNGLE TREKKING - RUMAH API TG. TUAN








Rumah Api Tanjung Tuan yang terletak di kawasan daerah Alor Gajah, Melaka merupakan rumah api antara yang tertua di Malaysia. Selain itu, rumah api ini dilancarkan pada tahun 1958.
Rumah api ini dibina pada tahun 1819 oleh kerajaan British, khususnya semasa Stamford Raffles. Ia kemudian dibina semula pada tahun 1860 setelah menara yang asal termusnah, akibat perang. Dari puncak Tanjung Tuan akan kelihatan pusaran air yang ganas yang menenggelamkan sekurang-kurangnya empat buah kapal perang Belanda dan Portugis pada tahun 1605.
Rumah api ini berfungsi untuk membantu kelasi, kapal-kapal dagang dan nelayan untuk singgah ke pelabuhan. Ia dikawal dan diselenggarakan oleh Shahbandar Melaka. Sebuah radar untuk tujuan pengawalan laluan kapal-kapal besar di Selat Melaka baru saja dipasang di stesen rumah api ini pada awal tahun 1990.
Rumah api ini asalnya daripada bangunan kayu sahaja tetapi kini telah diganti dengan bangunan batu dan dilengkapi dengan sistem lampu yang memenuhi piawai antarabangsa. Kos pembinaannya lebih daripada sejuta ringgit. Di tepi rumah api ada lorong denai menuju ke Tok Keramat Lela dan medan tinjau Pulau Intan. Laluan denai daripada batu telah dibina oleh Jabatan Perhilitan Melaka. Disebabkan faktor-faktor keselamatan, rumah api ini tidak dibuka kepada orang ramai.

Rujuk :
1. Wikipedia - Tanjung Tuan
2.  Wikipedia - Cape Rachado Lighthouse



Rumah Api Tanjung Tuan adalah nama yang tidak asing bagi pelaut-pelaut yang menyusuri Selat Melaka. Terletak di Port Dickson Negeri Sembilan, rumah api ini merupakan yang tertua di Malaysia. 
Rumah Api adalah merupakan panduan penting bagi kapal-kapal yang berlayar di sekitar kawasan berdekatan terutama di waktu malam. 
Sebagai bekas Pelaut, ketika berkhidmat dengan Tentera Laut Di Raja Malaysia dan bertugas dengan kapal-kapal TLDM ketika itu... kapal saya sering melalui Selat Melaka dan setiap kali melayari Selat Melaka, kami sering melalui perairan Tg Tuan.  Ketika itu di atas dek kapal, saya sering melihat Rumah Api Tanjung Tuan ini dari kapal. Ketika itu tak pernah terfikir dalam hati bahawa satu hari nanti saya akan mengunjungi rumah api ini.....

Ternyata apa yang pernah saya fikirkan puluhan tahun dahulu menjadi kenyataan ketika saya bekerja dengan sebuah badan NGO iaitu Yayasan Jantung Malaysia yang ketika itu mengadakan Kursus Motivasi di Casa Rachado Beach Resort yang terletak tidak jauh dari Rumah Api Tg.Tuan. Kursus yang berlansung selama 2 hari itu turut memasukan acara lawatan ke Rumah Api Tg Tuan dalam program latihan. Ini ialah kerana untuk sampai ke Rumah Api tersebut terpaksa mendaki lorong berbukit yang memerlukan kekuatan mental dan fizikal.

Pemandangan yang indah sewaktu matahari terbenam di Tanjung Tuan, Port Dickson. 

SEREMBAN HEARTWEEK 2012
TERMINAL 1 SEREMBAN : 19-21 OKTOBER 2012


Terminal One Shopping Centre (sebelum ini dikenali sebagai Terminal One Mall) , lebih dikenali sebagai T1 oleh penduduk Seremban, terletak ditengah Bandar Seremban. Ia dibina pada tahun 1996. 
Kempen "Minggu Jantung Seremban 2012" berlansung di Terminal 1 Shopping Centre, Jalan Lintang, Seremban dari 19 -21 Oktober 2012. Kempen ini dijalankan dengan kerjasama pihak pengurusan Terminal 1 Shopping Centre, Nightingale International College dan SALAM Senawang Specialist Hospital, Senawang, NS. 


 
Kami menginap di Fame Hotel yang terletak di Terminal 2, Seremban sepanjang program dijalankan di sini.. jaraknya lebih kurang 550 meter dari Terminal 1 Shopping Centre. 




NILAI 3 - 1 DISEMBER 2012


Pada 1 Disember 2012, saya bersama keluarga dan juga keluarga 2 orang kakak saya telah ke Nilai 3 untuk membeli keperluan peralatan perkahwinan anak saudara saya. 
Pasar Borong Nilai 3 menawarkan pelbagai barangan dan pakaian pada harga yang berpatutan. Pasar ini mula diperkenalkan pada Disember 2001. 
Nilai 3 boleh dikunjungi melalui susur keluar Lebuhraya Utara-Selatan (Nilai/Pajam/KLIA) dan juga Lebuhraya LEKAS. Jarak dari Kuala Lumpur ialah 45 km.
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai sejarah Nilai sila rujuk Portal Rasmi Majlis Perbandaran Nilai

Jarak diantara Nilai 3 ke Kuala Lumpur adalah lebih 44.5 km. 







Kami singgah untuk solat Zohor di Masjid Putra Nilai yang terletak di Bandar Putra Nilai. 



Kami sekeluarga menginap di Hotel Seri Malaysia Seremban yang terletak di Taman AST Seremban. 

Hotel Seri Malaysia Seremban

Makan Malam bersama Keluarga di Seremban 2 dimana Abang Sulong saya menginap. 



25.1.2015






No comments: