Saturday 12 August 2023

BELENGGU DAN KEGILAAN PENSABOTAJ BUATKAN BANGSA MELAYU BERDEPAN CABARAN!

Posted by Ibn Kamal > PERISTIWA N' SEJARAH

*Penulisan ini telah disiarkan pada 7 Ogos 2022*
Amat sukar untuk sesuatu bangsa itu berjaya dan sejahtera sekiranya disabotaj berkali-kali.
Inilah yang berlaku pada suatu bangsa yang dinamakan Melayu di tanahnya sendiri.
Sabotaj yang termasyhur sekali sudah tentulah jatuhnya kota Melaka yang agung itu.
Empayar yang dibina tidak sampai 150 tahun akhirnya tumbang kepada Penjajah Portugis yang membawa misi God, Gold dan Glorynya.
Sampai ke hari ini kita gagal membawa rumus yang tepat kerana kita gagal mencapai faham. Kenapa kita tidak faham?Kerana kita tidak membuka jiwa, hati, perasaan dan ihsan kita untuk memahami sisi batin dan tersirat atau aspek kelabu (grey area) kepada sinis dan sadisnya kejahatan yang membelenggu Tanah Melayu ini.
Melayu dahulu gemar berkosa kata, bercereka, bersajak, berperibahasa dan berpantun dalam menyampaikan maksud tersirat lebih banyak daripada tersurat.Sedangkan Melayu kini lebih sukakan tersurat maka kerana itu kita telah ditimpa bencana demi bencana.Kebendaan dan kuasa yang dipuja akhirnya memakan diri dan menyebabkan kekecewaan yang berpanjangan.
Entah kenapa bangsa misteri ini disabotaj berkali-kali.Daripada Kejatuhan Kerajaan Kedah yang pernah diislamkan oleh Sheikh Abdullah Al-Qumairi, hangusnya kota Melaka yang dijajah 3 penjajah besar dunia, jatuhnya Kota Kuala Muda kepada Angkatan perang Siam yang kejam.Jatuh pula satu persatu lombong-lombong bijih timah dan emas kepada kapitan-kapitan cina terutama di kawasan Pasir Salak.
Tidak cukup dengan itu, ditambah lagi dengan kekalahan Dol Said dan Tentera Tebuannya kepada Armada Perang British.Tumbangnya kubu terakhir orang-orang Melayu di Bukit Nenas kepada Kapitan Yap Ah Loy yang dibantu British sehingga Bukit Nenas dikelilingi gereja-gereja besar.
Seterusnya, sehinggalah berita terbunuhnya Dato Maarof yang membuka Bank Pertama untuk orang Melayu.Bangsa yang lemah lembut ini berterusan dibuli dengan kaum cina pula apabila ekonomi, kekayaan dikuasai mereka ditambah pula dengan berleluasanya sekolah-sekolah pendidikan cina.
Belum lagi dikira politik dan kartel serta kongsi gelap Cina yang merosakkan hati budi orang-orang Melayu.Pernah kita korbankan tulisan Jawi kita hanya untuk memberikan keselesaan kepada pendatang Cina ini berbahasa Melayu tetapi anehnya selepas 60 tahun mereka lebih berbangga berbahasa Inggeris pula.
Selama puluhan tahun, Kita hanya mampu memandang sebuah pusat judi terbesar di Genting tanpa dapat kita berbuat apa-apa.
Betapa malunya kita kepada Allah serta Rasulnya.Kita telah gadaikan tanah, tulisan, bahasa sehinggalah maruah dan harga diri.
Kini, setelah habis kita korbankan atau dikorbankan, kita bakal kehilangan warisan terakhir kita iaitu Allah itu sendiri apabila puak Kristian pula ingin berkongsi nama tuhan bangsa Melayu turun temurun itu.
Apa lagi yang tinggal bersama kita?
Semoga didatangkan cahaya tertinggi untuk kita merobohkan dinding-dinding fitnah ini.
Creadit kepada NADIA AZIZ

Copy and paste:
12 Ogos 2023 > 25 Muharram 1445H: 2.31 pm

No comments: