Saturday 12 August 2023

SEJARAH DUIT MALAYSIA YG ANDA PERLU TAHU.

Posted by Bob Mala Xada > PERISTIWA N' SEJARAH

Apa Anda Perlu Ketahui Tentang Ringgit Malaysia
Apa Anda Perlu Ketahui Tentang Ringgit MalaysiaRinggit Malaysia, yang secara tidak rasmi juga dikenali sebagai “Malaysia Dollar”, telah menempuh pelbagai rintangan sebagai mata wang rasmi Malaysia sejak 1975. Tidak ramai yang tahu bahawa perkataan “ringgit” adalah istilah usang untuk “bergerigi” dalam bahasa Melayu – ia pada mulanya digunakan untuk merujuk kepada sisi bergerigi wang perak Sepanyol (sisi bergerigi pada dolar Sepanyol direka untuk mencegah pencuri dengan memotong bahagian kecil logam berharga untuk membuat duit syiling baru).
Simbol mata wang tersebut adalah RM, manakala kod mata wang adalah MYR. Simbol RM telah diperkenalkan pada tahun 1993 oleh Kerajaan Malaysia untuk menggantikan simbol $ atau M$ bagi menandakan mata wang. Ringgit boleh dibahagikan kepada 100 sen dan denominasi yang digunakan adalah 5, 10, 20, 50 sen untuk syiling, serta RM1, RM5, RM10, RM20, RM50, RM100 untuk wang kertas.
Sejarah Ringkas Ringgit Malaysia
Malaysia mengguna pakai mata wang dolar Sepanyol apabila ia menjadi sebahagian daripada naungan kolonial Eropah sejak abad ke-16. Rupee India menggantikan wang perak Sepanyol di Malaysia pada tahun 1837 namun wang perak Sepanyol diperkenalkan semula 30 tahun kemudian. Pada tahun 1903, Straits Dolar (mata wang Selat) menggantikan mata wang itu dan ia disandarkan kepada dua syiling British Pound. Ringgit Malaysia kemudiannya diperkenalkan oleh Bank Negara Malaysia pada 1967 di mana mata wang tersebut pada mulanya dikenali sebagai Malaysia dollar. Sebelum Ringgit Malaysia diperkenal, Dollar Malaya merupakan mata wang rasmi, yang turut digunakan oleh Singapura serta Brunei.
Bank Negara Malaysia
Bank Pusat Malaysia atau Bank Negara Malaysia (BNM) ditubuhkan pada 26 Januari 1959 di bawah Akta Bank Negara Malaysia 1958 (ABN 1958). Seperti namanya, BNM merupakan badan pengawal selia dengan peranan utama yang mencakupi pengawasan dasar kewangan yang berhemat, menjaga kestabilan sistem kewangan serta memajukan sektor kewangan yang progresif. Di samping itu, BNM juga memainkan peranan penting dalam mewujudkan infrastruktur sistem kewangan (dengan memberi tumpuan kepada pembinaan negara melalui sistem pembayaran yang cekap dan terjamin), serta membangunkan sistem kewangan yang komprehensif, mantap dan berdaya tahan. Selain itu, Bank Negara memainkan pelbagai peranan penting lain termasuk menjadi jurubank dan penasihat kepada Kerajaan serta merupakan pihak berkuasa tunggal dalam penerbitan mata wang serta pengurusan rizab antarabangsa negara
TAMBATAN DAN PENARIKAN RINGGIT KPD USD
Ringgit kemudiannya disandarkan kepada dolar AS pada AS$1.00 = RM3.8010 dalam usaha menstabilkan mata wang Ringgit sejak 2 September 1998. Selepas hampir dua dekad ditambat berbanding dolar AS pada RM3.8, BNM menarik balik tambatan Ringgit Malaysia kepada dolar AS pada 21 Julai 2005, sejurus selepas pengumuman China berhubung penarikan tambatan renminbi kepada dolar AS. Menurut BNM, keputusan tersebut membenarkan mata wang untuk mencatat prestasi berdasarkan permintaan dan penawaran sebenar tanpa campur tangan aktif oleh BNM, lantas menghadkan peranan bank pusat dalam menguruskan turun naik mata wang Ringgit menurut kadar tukaran asing.
Wang Kertas dan Syiling
Kali pertama BNM mengeluarkan syiling dan wang kertas ialah pada tahun 1967. Duit syiling diperkenalkan dalam denominasi 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen, diikuti dengan pengenalan duit syiling 1 ringgit (yang menggunakan simbol $ dan adalah syiling terbesar dalam siri itu) pada tahun 1971. Wang kertas Ringgit Malaysia diperkenalkan dalam denominasi $1, $5, $10, $50 dan $100.
Denominasi $1000 diperkenalkan pada tahun 1968 di mana ia juga merupakan wang kertas pertama yang menampilkan imej Tuanku Abdul Rahman (yang merupakan Yang di-Pertuan Agong Malaysia Pertama) dengan ditandatangani Tun Ismail bin Mohamed Ali (Gabenor Bank Negara Malaysia yang pertama). Apabila mata wang Ringgit Malaysia baharu diperkenalkan dan menggantikan Dolar Malaya dan British Borneo pada nilai setara, denominasi $10,000 dihentikan.
Nota-nota dengan nilai RM500 dan RM1000 telah ditamatkan dan tidak lagi menjadi nilai wang sah pada tahun 1999 berikutan Krisis Kewangan Asia yang melanda Malaysia pada tahun 1997. Semasa Krisis Kewangan Asia, sejumlah ringgit yang besar dibawa keluar dari negara untuk diniagakan dalam nilai RM500 dan RM1000. Berikutan krisis tersebut, Bank Negara Malaysia (BNM) mengeluarkan dasar kewangan untuk melindungi nilai mata wang dan menggunakan prinsip “dirty float” yang juga bertujuan mengelakkan turun naik mata wang. Rejim tersebut berterusan sehingga Julai 1997.
Bertemakan ‘Keunikan Malaysia’ atau ‘Distinctively Malaysia’, siri terkini wang kertas Malaysia mendapat inspirasi daripada unsur-unsur yang boleh mendefinisikan budaya, warisan, dan sifat Malaysia yang berbeza-beza. Siri wang kertas Malaysia keempat menampilkan ungkapan tradisional dalam seni dan kraf, keindahan alam, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi.
Ringgit Malaysia Hari ini
Sehingga kini, Ringgit Malaysia telah mempamer prestasi yang baik berbanding mata wang lain di ASEAN (Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara). Ekonomi Malaysia yang berkembang dan berdaya tahan telah menjadi faktor yang membantu Malaysia mendepani masa yang sukar.
Copy and paste:
12 Ogos 2023 > 25 Muharram 1445H: 2.19 pm