Tiga Perkara Yang Berat Tentang Solat
Kita diwajibkan untuk memenunaikan solat lima
waktu sehari semalam seperti mana yang terkandung dalam rukun Islam, bahawa
orang Islam itu wajib mengikuti lima rukun Islam. Apa yang dimaksudkan dengan
berat di sini? Apa yang cuba disampaikan adalah mengenai kekangan mahupun
halangan dalam mengerjakan solat. Dalam usaha untuk mendirikan solat, sudah
pasti akan terdapat halangan dan ini akan menyebabkan berlaku kita tidak
khusyu’ dalam solat.
A. Berat sebelum melakukan sembahyang
Bagi orang Islam yang hatinya tidak khusyuk oleh
itu mereka merasa berat dan beban dengan sembahyang. Orang begini tidak akan
menunggu waktu sembahyang. Apabila khusyuk dengan Tuhan tiada, sudah tentu ada
perkara lain yang kita agung-agungkan yang menjadi otak dan jiwa kita mungkin
banyak atau mungkin sedikit seperti cintakan glamour, anak isteri, kemasyhuran
atau kesusahan ataupun semuanya.
Orang yang begini tentu berat dan susah dengan
sembahyang sebab gangguan kehidupan. Oleh sebab itu tidak larat untuk
bersembahyang dan kalau dilakukan hanya fizikalnya sahaja sembahyang, fikiran
dan hati tidak sembahyang.
Contoh – contoh berat sebelum sembahyang :
Bila rasa sayang meninggalkan kerja. Ketika
mengerjakannya rasa terpaksa dan terseksa.
Bila sedang bersukaria dengan anak isteri tentu
berat untuk sembahyang. Sembahyang pula dilakukan lewat dan tidak dari hati.
Apabila sedang mesyuarat, sembahyang dipandang
berat, maka sembahyang dipandang kecil dan kerana bimbang dengan mesyuarat.
Lalu tertinggal atau qada’ maka tidak khusyuklah solat.
Apabila sedang berkelah/berseronok dengan
kawan-kawan sudah tentu sembahyang tidak diambil kiradan dipandang ringan.
Apabila kenduri kendara kita jiwai supaya tiada cacat celanya maka sembahyang
dilupai atau dilakukan dengan rasa terpaksa.
Waktu musafir badan terasa letih, asyik dengan
pemandangan dan seronok hingga terpesona maka berat untuk melakukan sembahyang.
Apabila jiwa bertuhan tiada dan jiwa lemah,
sembahyang tetap berat dan nak cepat-cepat. Lebih-lebih lagi untuk melaksanakan
ikrar di dalam sembahyang.
Oleh itu orang yang hanya berfikiran tauhid
bukan berjiwa tauhid tetap berat untuk sembahyang. Apa yang diingati oleh orang
yang tak khusyuk di dalam sembahyang ialah perkara yang dijiwainya selain dari
Allah dan ia besarkan maka itulah yang ringan dan mudah dilakukan. Ingatan
inilah yang menggantikan ingatan pada Allah. Kawan-kawan, anak isteri,
mengira-ngira duit, setiap kesusahan, dendam kesumat dan setiap apa yang
dijiwai sama ada seronok atau susah itulah yang datang dalam sembahyang.
B. Berat semasa sembahyang
Bila rasa bertuhan tiada, sembahyang rasa
terpaksa. Oleh itu sembahyang dilakukan dengan cepat-cepat. Maka mengerjakan
sembahyang terasa penat. Berat, jemu, tak sabar,
lambat, tidak bertenang-tenang lebih-lebih tak sabar untuk hayati/faham setiap
lafaz yang dibacanya. Akhirnya dibaca tanpa roh. Jika tarikan dunia lebih
daripada itu maka masuklah perkara-perkara lain. Dan sembahyang dirasakan
penat, jemu dan akhirnya boleh sampai tinggal sembahyang
C. Berat menunaikan tuntutan sembahyang
Dia seronok dengan sembahyang tetapi tak faham
tuntutan sembahyang. Sewaktu sembahyang berbagai ikrar dibuat. Contohnya
meminta jalan yang lurus iaitu jalan rasul-rasul dan ingin hidup ikut jalan
Allah dalam seluruh aspek hidup. Ikrar dan janji yang sama diulang lima kali
sehari.
Bagi orang yang khusyuk terasa amat takut dan
bimbang. Oleh itu bila selepas sembahyang mereka sungguh-sungguh ikut ajaran
Islam. Maka bimbang takut tak dapat laksanakan. Bezanya dengan orang yang
berjiwa tauhid ialah mereka selalu lupa dan bohong dengan Tuhan. Janji tidak
ditunaikan dengan Tuhan bahkan lupa dan tidak sungguh-sungguh. Orang yang
khusyuk hatinya sentiasa takut seolah-olah belum menunaikan janjinya.
Mereka yang tidak khusyuk tak sungguh-sungguh
tunaikan janji kerana tarikan kepada Tuhan telah lemah. Oleh itu kehendak Allah
walaupun telah berjanji tetapi amat berat untuk dikerjakan. Oleh itu berjanji
untuk hidup ikut syariat tetapi yang diikut ialah teori-teori akal. Sembahyang
tidak dikaitkan dengan ekonomi, politik dan sosial. Membangunkan sembahyang
ertinya membangunkan tamadun. Contohnya di dalam sembahyang memerlukan kain.
Perusahaan untuk membuat kain adalah fardhu
kifayah bagi umat Islam, dari sini akan lahir teknologi pertanian, kejenteraan,
pengangkutan, import ekspot dan lain-lain lagi. Sebab itu kita lihat banyak
tamadun Islam yang dibangunkan oleh orang-orang dulu.
7 Sept 2012
No comments:
Post a Comment