Thursday 29 October 2020

BUKTI DNA INI TELAH MENGEJUTKAN SELURUH DUNIA........

Kredit to: Firdaus Rich 
Dari FB Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara)

Bangsa Mala'yu Deutro (atau Malai Muda), yang saat ini mendiami kepulauan Nusantara, juga mendapat sebutan Bani Jawi.

Bani Jawi yang berasal dari kata Bani (Kaum/Kelompok) JiWi (Ji = satu; Wi = Widhi atau Tuhan). Jadi makna Bani Jawi (JiWi) adalah kaum yang meyakini adanya satu Tuhan. Keterangan mengenai Bani Jawi sebagai keturunan Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam, ditulis oleh sejarawan terkemuka Ibnu Athir dalam bukunya yang terkenal ‘Al`Kamil fi Al`Tarikh’.

Cacatan: MALA'yu Deutro adalah istilah yang digunakan para sejarawan modern, untuk mengindentifikasikan Bani Jawi, dimana Ibnu Athir menerangkan bahwa Bani Jawi adalah keturunan Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam. Keterangan Ibnu Athir ini semakin nyata, ketika baru`baru ini, dari penelitian dan kajian Profesor Universiti Kebangsaaan Malaysia (UKM), diperoleh data bahwa:
Di dalam darah DNA MALAyu (Malay), terdapat 27% peratus Variant Mediterranaen: (merupakan DNA bangsa`bangsa EUROSemitik).

Variant Mediterranaen sendiri terdapat juga di dalam DNA keturunan Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam yang lain seperti: Terdapat pada bangsa Arab dan bani Israil. Kajian ini juga didukung oleh fakta fakta ilmiah.

The lost fragrance in the promised land!
‘But while he was still living, he gave Gifts to the sons of his wife (Keturah)’ (Genesis 25:6)
Kajian dari penyelidik Pusat Pengajian Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia (USM): Dr Zafarina Zainuddin. Wednesday, March 3, 2010 The Ultimate Guide for Hidden & Forbidden Knowledge

Sehingga ke hari ini, para cendekiawan, pengkaji sejarah, pakar antropologi dan ahli geneologi masih berdebat dan mencari`cari dari manakah datangnya satu bangsa yang dipanggil MALAyu ini.

R.H. Geldern ialah seorang ahli prasejarah dan menjadi guru besar di Iranian Institute and School for Asiatic Studies telah membuat kajian tentang asal usul bangsa MALAyu (Malay).
Sarjana yang berasal dari Wien, Austria ini telah membuat kajian terhadap kapak tua (beliung batu). Beliau menemui kapak yang diperbuat daripada batu itu di sekitar hulu Sungai Brahmaputra, Irrawaddy, Salween, Yangtze, dan Hwang.

Bentuk dan jenis kapak yang sama, beliau temui juga di beberapa tempat di kawasan Nusantara. Geldern berkesimpulan, tentulah kapak tua tersebut dibawa oleh orang Asia Tengah ke Kepulauan Malayu ini.
Dalam pada itu, seorang professor di Amerika bernama Ralph Olssen telah membuat hipotesis baru. Pada mulanya Yahudi ZIONIS menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang`orang Manasseh ‘the lost tribe’. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif.

Kemudian Prof. Ralph Olssen mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali.
Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah: Orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Untuk menguatkan lagi cerita, tidak ada seorang Melayu pun yang tahu mengenai salasilah keturunan Bani Israel mereka.

•JEJAK Keturah!

JEJAK telah hilang di sini. Dimana Kunci`kunci Rahsia? Tiada lagi Kunci Rahsia. Tiada lagi peti yang perlu dibuka. Kembali. Kembali kepada bonda. Keturah! begitulah namanya. Gadis misteri dari Timur. Semisteri namanya.

Keturah adalah nama yang ganjil bagi budaya Yahudi Kuno, bagi puak`puak bani Israel malah dalam sejarah Akkadia`Babylon. Dari manakah datangnya gadis misteri ini? Siapakah Keturah?
Mungkin jika bertanya pada gadis aneh yang berpaling tadi, kita mungkin akan tahu siapa moyangnya, Keturah yang misteri ini. Tapi si dia ada meninggalkan sesuatu. Jejak!!! terahsia ‘Selendang Wangi Warna Merah’

Selendang wangi berwarna merah. Dan huruf Ibrani Kuno ‘mem’ juga adalah ‘mim’ dalam tulisan Arab. terahsia bangsa MALAyu (Malay). 
Tapi . . . Siapakah Keturah??

Menurut satu versi dari sebuah manuskrip kuno, Keturah adalah isteri yang ke`3 Nabi Allah Ibrahim a.s. Setelah kematian Sarah, Nabi Allah Ishak a.s telah merayu Ayahndanya Nabi Allah Ibrahim a.s. untuk berkahwin dengan ibu angkat beliau dari kerajaan Champa Kuno (Kembayat Negara - Rujuk Syair Siti Zubaidah).

Akhirnya Nabi Allah Ibrahim a.s.  bersetuju dan berkahwin dengan Keturah dan telah dikurniakan 6 orang anak. Nama anak-anak Keturah adalah: Zimran, Jokshan, Medan, Midian: (yakni Madian atau Medea atau Media), Ishbak dan Shuah.

Anak-anak mereka inilah menjadi pengasas kepada bangsa MALA`yu. MALAyu (Malay) diambil dari perkataan ‘MALA’ (nama bangsa asas Keturah). Bukan itu sahaja, keturunan Keturah inilah yang ramai tinggal di Tanah MALAyu: Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi dan Mindanao. Kesemua tempat ini merupakan tempat yang mempunyai tulisan purba yang diadaptasi dari tulisan Semitik Purba (termasuk di dalamnya tulisan Aramaik Kuno dan Ibrani).

Tulisan Rencong adalah tulisan rasmi MALAyu. Jawa dan Bugis juga mempunyai tulisan yang hampir serupa. Agama rasmi MALAyu adalah agama Jawi. Agama Jawi adalah agama Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam. Sejak penggalian di sebuah daerah di Jordan menemukan kota purba yang bernama Jawi.

Kitab Yahudi Kuno tentang Keturah!

Riwayat Keturah IBU Orang MALAyu. Keturah bermaksud kemenyan dalam bahasa MALAyu. Lihat bahagian atas, sebelah kanan dalam khemah itu. Ada wanita dan anak-anaknya seramai 6 orang. Itulah Keturah dan anaknya.
Keturah ini adalah isteri yang ke-3 Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam petikan kitab Yahudi Kuno tentang Keturah.

Genesis 25:1-9
“Then again Abraham took a wife, and her name was Keturah. And she bare him Zimran, and Jokshan, Medan, Madian, Ishbak, Shuah. Joksan begat Sheba, Dedan. The son of Dedan were Asshurim, and Letushim, Leummim. And the sons of Madian; Ephah, Epher, Hanoch, Abidah, Eldaah. All these were children of Keturah. And braham gave all that he had unto Isaac. But unto the sons of the concubines, which Abraham had, Abraham gave gifts, and sent them away from Isaac his son, while he yet lived, eastward, unto the east country.

And these are the days of the years of Abraham’s life which he lived, an hundred threescore and 15 years. Then Abraham gave up the ghost, and died in a good old ade, an old man, and full of years; and was gathered to his people. And his sons Isaac and Ismael buried him in the cave of Machpelah”

Genesis 25:1-9
“Kemudian lagi Abraham mengambil isteri, dan namanya adalah Keturah. Dan dia melahirkan dia Zimran, Yoksan, Medan, Madian, Isybak Suah. Joksan memperanakkan Syeba Dedan. Anak Dedan ialah orang Asyur, orang Letush dan, orang Leum. Dan anak-anak Madian; Efa, Efer, Henokh, Abida, Eldaa.
Semua ini adalah anak-anak Keturah. Dan Braham bahawa telah memberikan semua dia kepada Ishak. Tetapi kepada anak-anak para gundiknya, yang Ibrahim mempunyai, Ibrahim memberikan hadiah, dan menghantar mereka dari Ishak, anaknya, semasa dia lagi hidup, ke arah timur, kepada negara timur.
Dan ini adalah hari-hari tahun hidup Abraham yang dia hidup, seratus enam puluh dan 15 tahun. Kemudian Abraham memberi sehingga menghantuinya, dan wafat pada usia tua yang baik, seorang lelaki tua, dan penuh tahun; dan telah dihimpunkan kepada kaumnya. Dan Ishak anak-anaknya dan Ismael mengkebumikan dia dalam gua Makhpela.

Nabi Allah Ibrahim Alayhis Sallam hidup di masa Dinasty Hyksos berkuasa di Mesir Kuno (1730SM-1580SM).

PENGEMBARAAN NABI IBRAHIM SELEPAS MENINGGALKAN SITI HAJAR DI MEKAH MAKA LAHIRLAH Bani Jawi/Tha Mim
Untuk renungan bersama :

Dicatat bahawa kisah ini berlaku kira-kira 4,000 tahun lampau. Pada ketika itu tamadun yang sedang berlangsung ialah Tamadun Mesir Kuno (bermula sekitar 1,000 tahun sebelum itu), Tamadun Lembah Indus (bermula sekitar 500 tahun sebelum itu) dan Tamaddun Akkadia (bermula sekitar 300 tahun sebelum itu):

Semasa keluar berdakwah meninggalkan Siti Hajar dan Nabi Ismail AS yang masih kecil di Makkah, Nabi Ibrahim Khalilullah meneruskan perjalanan hingga sampai ke satu tempat yang bernama Kembayat atau Kemboja (hari ini dikenali sebagai Kampuchea) dan berkahwin di sana. Di Kembayat, Nabi Ibrahim berkahwin dengan Keturah atau Qatura dan mendapat enam orang anak.

Menurut Ibnu Athir, Keturah isteri ketiga Ibrahim a.s. adalah ibu kepada Bani Jawi. Orang-orang Yahudi dan Nasrani sendiri memang tahu kisah Ibrahim memerintahkan anak-anak Keturah agar berpindah ke Timur kerana ia termaktub dalam Taurat iaitu Genesis 25:6 (timur ini mungkin bermaksud ke Yunan dari kawasan Kemboja), tetapi Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani (menyatakan) tidak tahu dari bangsa apakah dan di manakah Keturah ini menetap.

Apakah kebetulan atau sememangnya realiti Syair Siti Zubaidah dalam Hikayat Melayu dari Negeri Kembayat Negara adalah KEMBAYAT yang melahirkan KETURAH Isteri Ketiga Nabi Ibrahim?

Syair Siti Zubaidah Perang Cina
Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas


Syair Siti Zubaidah Perang Cina atau juga dikenal hanya Syair Siti Zubaidah adalah syair Melayu abad ke-19 yang ditulis oleh penulis yang tidak dikenal. Syair ini berkisah tentang seorang wanita yang menyamar sebagai laki-laki dan menaklukkan negeri Tiongkok untuk menyelamatkan suaminya. Beberapa orang berpendapat bahwa syair ini didasarkan pada peristiwa-peristiwa dalam sejarah.

Sultan Darman Syah dari Kembayat Negara dan istrinya memiliki seorang putra, yang mereka beri nama Zainal Abidin. Mereka membesarkannya agar menjadi seorang Muslim yang saleh, dan pada usia enam, Zainal Abidin yang dikirim pergi untuk belajar membaca Al-Quran dan mempelajari seni bela diri. Di tempat lain di kerajaan itu, setelah sebuah kerusuhan di pasar menyebabkan dieksekusinya seorang pedagang Tiongkok, semua etnis Tionghoa mengungsi dari kerajaan itu dan kembali ke negeri Tiongkok. Permaisuri Tiongkok, marah pada perlakuan kerajaan tersebut pada rakyatnya, memerintahkan ketujuh putrinya untuk mempersiapkan perang terhadap Kembayat Negara.

Setelah tamat pengajian Zainal Abidin berangkat pulang ke Kembayat Negara untuk menemukan wanita cantik yang di temui dalam mimpinya. Setelah tiba di sebuah pulau ia mendengar suara yang indah membaca Al-Quran. Mengikuti suara itu dia menemukan bahwa suara itu milik Siti Zubaidah, putri pemimpin agama pulau itu dan mantan raja. Dia tak berdaya melihat kecantikannya dan mereka berdua pun menikah. Dalam perjalanan mereka kembali ke Kembayat Negara Zainal Abidin membantu Raja Yaman mengusir serangan musuh, dan ia pun diberikan Putri Sajarah untuk dinikahi. Bersama dengan istri-istrinya, Zainal Abidin kembali ke Kembayat Negara.

Kemudian, ketika tentara Tiongkok menyerang Kembayat Negara, Zainal Abidin dan Sajarah ditangkap. Namun Siti Zubaidah yang sedang hamil mampu melarikan diri ke hutan. Melahirkan di hutan, dia kemudian meninggalkan anaknya dan meneruskan perjalanannya, anak tersebut kemudian diambil oleh kakak Siti Zubaidah. Siti Zubaidah bergabung dengan Putri Rukiah dari Yunan, yang diasingkan dari kerajaannya oleh penjajah. Keduanya berlatih seni bela diri, menyamar sebagai laki-laki, dan mampu merebut kembali Yunan. Sebagai imbalannya, Rukiah setuju untuk membantu Siti Zubaidah dalam perang melawan Tiongkok.

PENERANGAN Menurut sejarawan sastra Melayu-Tionghoa Liaw Yock Fang, naskah paling awal Syair Siti Zubaidah berasal dari tahun 1840 (1256 Hijrah). Manuskrip yang bernomor MS 37083 tersebut disimpan di perpustakaan SOAS di London, Inggris. Ada beberapa manuskrip yang masih bertahan. Namun, syair ini kala itu populer dalam bentuk cetak, terutama di Singapura, Bombay (sekarang Mumbay), dan Kairo.

Bangsa Melayu adalah teras yang utuh bagi Bani Jawi yang berketurunan terus dari Nabi Ibrahim a.s.

Kisah Bani Jawi ini terdapat di dalam Kitab Tafsir Ibnu Kathir dan Ibnu AthirHal ini karena menurut penelitian Bangsa Jawi adalah keturunan Keturah, istri ketiga dari Nabi Ibrahim di daerah yang disebut Kembayat. 

(Demikian keterangan Ibnu Athir, dalam الكامل في التاريخ dan perhatikan lihat Kejadian 25:1-6)

KISAH NABI IBRAHIM DAN ANAK-ANAKNYA BERSAMA KETURAH

BONDA KETURAH bersama anak-anaknya. Anak-anak nabi Ibrahim dari Siti Qanturah/Keturah(dialek Hebrew) datang kepada bapanya Ibrahim tadi dengan perasaan sedih dan berkata “Wahai bapa kami, tidak adakah dari kalangan kami seorang Rasul pun yang diutuskan? Kalau begitu darjat kedudukan kami jauh daripada darjat bapa kami, tidaklah seperti saudara-saudara kami dari nabi Ishak yang dijanjikan kemenangan ke atas mereka dengan diutuskan ramai rasul di kalangan mereka.”

Nabi Ibrahim mendiamkan diri kerana Jibril masih tidak menurunkan wahyu mengenai anak-anaknya di kalangan anak-anak Qanturah yang digelar Jawi itu. Perasaan sedih dan rendah diri anak-anak Jawi itu berlarutan begitu lama oleh kerana semua berita dari suhuf Ibrahim banyak mengisahkan tentang Ishak, Yaakub dan anak cucu mereka yang memiliki mertabat Rasul Pilihan. Begitu juga mengenai Ismail yang akan lahir dari keturunannya seorang Nabi dan Rasul Pilihan Allah, penutup segala Nabi dan Rasul yang teragung dan bangsanya yang dimuliakan.

Nabi Ibrahim sering berdoa demi mendengar pengaduan anak-anak Jawi-nya sambil diaminkan oleh mereka:

“Ya Tuhan kami, utuskanlah di kalangan mereka seorang Rasul yang membacakan ke atas mereka ayat-ayat Engkau dan mengajar mereka kitab dan hikmah dan menyucikan mereka, sesungguhnya Engkau Maha Mulia lagi Maha Bijaksana. Ya Tuhan kami kurniakanlah dari isteri-isteri kami dan zuriat keturunan kami seorang penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin dari orang-orang yang bertakwa.”

Begitulah sayu doa nabi Ibrahim a.s. sehingga Jibril datang dan memberi perkhabaran:

“Wahai Ibrahim, Khabarkan berita gembira ini kepada anak-anakmu dari Qanturah bahawa mereka memperolehi satu darjat di sisimu di dalam Firdaus dan perintahkan kepada mereka untuk pergi ke Timur dan sempurnakanlah agama Islam yang engkau sampaikan yang belum sempat menyempurnakannya. Mereka akan kembali di akhirat kelak cahaya mereka seperti cahaya anbiya dan rasul sedangkan mereka bukan anbiya atau pun rasul.”

Perasaan gembira nabi Ibrahim jelas kelihatan dengan wajahnya yang bercahaya gilang gemilang dan memanggil semua anak-anaknya dari Siti Qanturah, Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak, Shuah, anak-anak Jokshan; Sheba dan Dedan. Kata ibrahim:

“Wahai anak-anakku, bergembiralah bahawa kamu semua akan memperolehi cahaya para anbiya dan para rasul dan pergilah kamu ke Timur. Aku telah meninggalkan satu kaum di sana semasa diperintahkan oleh Allah meninggalkan Hajar dan Ismail dan kemudian aku diperintahkan untuk kembali ke Plastine. Selama 9 tahun kaum itu aku seru kepada agama Allah dan belum sempat aku sempurnakannya, maka di atas bahu kamu ke serahkan tugasku ini.”

Apabila kembali Ke Mekah kerana diperintahkan oleh Allah baginda Nabi Ibrahim melihat anaknya sudah besar berumur 9 tahun dan di padang pasir yang tandus itu telah menjadi sebuah perkampungan orang-orang Jurhum dari Yaman seperti dalam kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. Terdapat juga air telaga dari kesan tumit kaki Nabi Ismail yang dinamakan telaga Zamzam.

Kisah Bani Jawi tersebut jelas dikhabarkan di dalam Tafsir Ibnu Kathir dan Ibnu Athir. Penyempurnaan agama Allah yang dipikul oleh Bani Jawi telah mengangkat mertabat mereka ke setinggi-tinggi mertabat Rasul di syurga Firdaus walau pun mereka bukan Rasul.

Al-Qur’an surah Ali Imran 65-68 : “Wahai ahli-ahli kitab! mengapa kamu berani berbantah-bantahan tentang hal Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim, apakah kamu tidak berfikir?”

“Now the sons of Keturah, Abraham’s wife:she bare Zimran, and Jokshan, and Medan, and Midian, and Ishbak, and Shuah. And the sons of Jokshan; Sheba, and Dedan.” (Genesis 1:32)

• Amanah Wasiat Terahasia Nabi Ibrahim,

Dengarkanlah ! saat detik-detik Nabi Ibrahim akan menutup mata terakhir! Beliau mengumpulkan anak2 Keturah ……………………..

“Abraham took another wife, whose name was Keturah.She bore him Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak and Shuah.Jokshan was the father of Sheba and Dedan; the descendants of Dedan were the Asshurites, the Letushites and the Leummites.The sons of Midian were Ephah, Epher, Hanoch, Abida and Eldaah. All these were descendants of Keturah.” (Genesis 25:1-4)

Nabi Ibrahim pun memanggil anak2nya dari Keturah, zimra, jukshan, madyan, ishbak, medan dan shuah pun mengelilingi ayahnda yg sudah sepuh. Mereka semua sudah melewati usia remaja dan tumbuh sbg anak2 yg kuat dan cerdas menuruni kehebatan bapak mereka serta sifat tenang siti keturah wanita misteri dari timur. Nabi Ibrahim berpesan kpd mereka suatu PESAN YG TERAMAT PENTING. kelihatan satu persatu air mata mengalir ke pipi pada wajah anak2nya.

Nabi Ibrahim a.s. menjelang menunggu dijemput oleh malaikat maut, terkenang akan masa lalu yg telah ia lalui, dalam hati nb Ibrahim amat bersyukur kpd Allah swt karena memberikan anugrah yg berlimpah2 selepas kehamilan Sarah istri pertama yg sekian lama tidak melahirkan anak dan nyaris dianggap mandul (QS Hud :72).

Disaat-saat ajal sudah dekat, Allah swt pun mewahyukan kpdnya untuk melaksanakan satu misi penting sebelum menutup mata di dunia fana ini. SATU MISI TERAHASIA yg hanya terungkap dalam munuskrip kuno yg dicari-cari, yang tersembunyi ………….

“Jika itu yg Allah swt perintahkan kpd ayahanda, kami sanggup melaksanakan, semoga Allah swt memberkati kita semua dengan rahmat dan kasih sayangNya”

Nabi Ibrahim tersentak dari lamunannya takkala mendengar seorang anaknya berkata demikian. Lega hati nb Ibrahim demi mendengar kata2 anak2nya, satu persatu menyatakan KESANGGUPANNYA melaksanakan perintah Allah swt, maka Nb Ibrahim pun bangkit dari tempat duduknya. Beliau kelihatan MENGAMBIL SESUATU …… anak2nya berpandangan satu sama lainnya. APA YG INGIN DILAKUKAN OLEH AYAHNDA MEREKA?

“Abraham left everything he owned to Isaac.But while he was still living, he gave gifts to the sons of his wife and sent them away from his son Isaac to the land of the east” (Genesis 25:5-6)


Nabi Ibrahim pun MEMBERIKAN SESUATU yg amat BERHARGA kepada anak2nya, SESUATU YG MENJADI RAHASIA KPD KETURUNAN KETURAH. KUNCI-KUNCI RAHASIA PERMATA-EMAS atau MEWARISKAN PUSAKA (KERIS) juga sebagai tanda menunjukan mrk adalah keturunan nb Ibrahim “patriach” bertaraf rasul yg bergelar kekasih Allah swt. RAHASIA YG DICARI-CARI DIBURU DAN DI IDAM2KAN KAWAN DAN LAWAN.

Musarar Jayabaya (asmarandana) no.10. Ecis wesi udharati, ing tembe ana maulana, pan cucu rasul jatine, alunga mring tanah jawa, nggawa ecis punika, kinarya dhuwung puniku, dadi punden bekel jawa”

(sejata pusaka keris berguna untuk mengatasi masalah, kelak kemudian hari ada maulana, masih cucu rasul yg mengembara sampai ke pulau jawa membawa pusaka tsb kelak menjadi cikal bakal tanah jawa)

“…sent them away from his son Isaac to the land of the east.” (Genesis 25:6 New International Version)

maka mereka anak2 Keturah bergerak ke arah timur … melintasi padang pasir dan kota-kota Akkadia-Babilon, di suatu tempat mereka pun berhenti dan membincangkan sesuatu, melaksanakan perintah Allah swt yg diwariskan oleh ayahnda mereka dibaca kembali satu persatu. mereka pun berdiskusi dan kelihatannya mereka berpencar menjadi dua.

Diatas adalah petikan dari kitab kejadian dan kitab injil yg merupakan penyimpanan rahasia terbesar berkenaan satu bangsa yg berkerak ke timur dunia bagi pengembangan keturunan manusia seperti yg diperintahkan Allah swt. Bangsa terahasia inilah yg merupakan PEMEGANG RAHASIA AKHIR JAMAN, SEKALIGUS YG MENJADI SUMBER ALTER TERAHASIA BANGSA MISTERI.

Copy and paste: 29 Oktober 2020 / 13 Rabiulawal 1442H: 7.00 pm


No comments: