Sunday 22 March 2020

BATU LONCATAN KE SYURGA

[6:35 pm, 22/03/2020] +60 10-436 5161: Ayat al-Kursi diturunkan selepas hijrah Nabi Muhammad SAW dengan diiringi ribuan malaikat kerana kebesaran dan kemulyaannya.
Satu amalan yg tidak boleh sesekali ditinggalkan setiap kali selepas solat fardu adalah membaca ayat al-Kursi.
Ada antara kita selepas sahaja memberi salam , terus 'lompat' membaca surah al-Fatihah dan seterusnya membaca doa.
Sehubungan itu ,  selepas ini pastikan walau sibuk macam mana sekekalipun ,  kita tetap perlu membaca ayat al-Kursi kerana itu adalah amalan yg di sarankan Nabi SAW.
Sebaliknya selepas memberi salam ,  kita perlu membaca istighfar sekurang-kurangnya tiga kali ,  kemudian membaca ayat al-Kursi serta zikir lain.
Ayat 255 daripada Surah al- Baqarah itu juga digelar 'penghulu' segala ayat al-Quran.
Ayat berkenaan diturunkan selepas hijrah Nabi Muhammad SAW dengan diiringi ribuan malaikat kerana kebesaran dan kemulyaannya.
"Syaitan dan iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu alamat yg menjadi halangan dalam perjuangan mereka.

Maka Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid bin Tsabit iaitu penulis al-Quran supaya menulis serta menyebarkannya.
"Ayat itu disebut Ayat Kursi kerana di dalamnya terdapat perkataan KURSI ,  bermaksud  tempat duduk yg megah lagi yg mempunyai martabat' ,  "Ia syiar kebesaran Allah SWT yg menguasai dan meliputi tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi".
Justeru membaca ayat al- Kursi mempunyai kelebihan tersendiri sebagaimana disebut dalam hadis daripada Abi Umamah RA .
"Hadis itu menyatakan, kita disunatkan membaca ayat al-Kursi setiap kali selepas menunaikan solat fardu," katanya.
Abi Umamah RA berkata bahwa Nabi SAW bersabda yg bermaksud :  "Barang siapa yg membaca ayat al-Kursi setiap kali selepas solat fardu ,  tidak terhalang baginya untuk memasyuki syurga melainkan mati." ( Hadis Riwayat al-Thabrani dan al-Nasa'ie - dinilai sahih oleh Imam Ibn Hibban ).

"Selain itu , ada satu kisah dalam satu hadis panjang mengenai kelebihan ayat al-Kursi yg disebut oleh syaitan serta dibenarkan oleh Nabi SAW iaitu akan sentiasa dalam pemeliharaan Allah selain syaitan tidak akan mendekati sehingga waktu pagi,"  katanya.
Beliau berkata ,  Imam al-San'ani juga pernah berkata mengenai kelebihan ayat al-Kursi .
"Menurut kitab Subul al-Salam , kelebihan ayat al-Kursi adalah disebabkan padanya terhimpun segala nama dan sifat Allah seperti Wahdaniyyah ( Maha Esa ), al-Hayah ( Maha hidup ),  al-Qayyumiyyah ( Maha kekal ),  al-Ilm ( Maha mengetahui ),  al-Mulk ( Maha menguasai ), al- Qadrah ( Maha berkuasa ) dan juga al-Iradah ( Maha berkehendak ).
"Ia adalah sebahagian ayat al-Quran ,  jika membacanya dengan niat membaca al-Quran , maka sudah pasti terkumpul pada bacaan itu kelebihan membaca al-Quran yg sangat banyak." Katanya.
[7:27 pm, 22/03/2020] +60 10-436 5161: 

PENANGKAL CORONA
i'anah tholibin halaman 286 jilid 1:
SHOLAT QABLIYAH SUBUH membaca dua alam (alam nasyrah rakaat pertama,alam taro kayfa rakaat kedua)
.
ﻭﻗﻴﻞ: ﺇﻥ ﻣﻦ ﺩﻭاﻡ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﻓﻴﻬﻤﺎ ﻻ ﻳﺮﻯ ﺷﺮا ﺫﻟﻚ اﻟﻴﻮﻡ ﺃﺻﻼ.
dikatakan : bahwa orangyang selalu konsisten sholat qabliyah subuh membaca dua alam,maka dia tidak akan ketemu kejahatan sama sekali pada hari itu (hari-hari yang dilaluinya)
.
ﻭﻟﺬا ﻗﻴﻞ: ﻣﻦ ﺻﻼﻫﻤﺎ ﺑﺄﻟﻢ ﻭﺃﻟﻢ ﻟﻢ ﻳﺼﺒﻪ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ اﻟﻴﻮﻡ ﺃﻟﻢ.
karenanya dikatakan : siapa yang sholat qobliyah subuh dengan ayat alam dan alam,maka seharian itu dia tidak akan terkena alam (penyakit,virus,kecelakaan dan hal hal yg kita tidak sukai lainnya)
.
ﻭﻗﺎﻝ اﻟﻐﺰاﻟﻲ ﻓﻲ ﻛﺘﺎﺏ ﻭﺳﺎﺋﻞ اﻟﺤﺎﺟﺎﺕ: ﺑﻠﻐﻨﺎ ﻋﻦ ﻏﻴﺮ ﻭاﺣﺪ ﻣﻦ اﻟﺼﺎﻟﺤﻴﻦ ﻣﻦ ﺃﺭﺑﺎﺏ اﻟﻘﻠﻮﺏ.
ﺃﻥ ﻣﻦ ﻗﺮﺃ ﻓﻲ ﺭﻛﻌﺘﻲ اﻟﻔﺠﺮ ﺃﻟﻢ ﻧﺸﺮﺡ ﻟﻚ ﻭﺃﻟﻢ ﺗﺮ ﻗﺼﺮﺕ ﻋﻨﻪ ﻳﺪ ﻛﻞ ﻋﺪﻭ، ﻭﻟﻢ ﻳﺠﻌﻞ ﻟﻬﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺳﺒﻴﻼ.
kata imam gozali: telah sampai kepada kami riwayat dari beberapa orang sholeh yang ahli spiritual:
bahwa siapa yang membaca di sholat qabliyah subuh alam nasyroh dan alam taro kayf,khasiatnya: musuhnya (yg berniat jahat kepadanya) tidak akan bisa melukainya dan para musuh itu tidak mungkin bisa mendapatkan jalan untuk mencelakainya,
.
Kalau kita istiqomah ngamalin ini,dibadan kita model ada penangkal,pelindung yang menangkal serangan penyakit,virus dan kejahatan musuh,sejenis tenaga dalam murni kyt,
ﻭﻫﺬا ﺻﺤﻴﺢ ﻣﺠﺮﺏ ﺑﻼ ﺷﻚ.
Dan ini benar-benar mujarrab tanpa ada keraguan lagi,dan tiada khilaf dikalangan ulama..
yuk sama-sama kita amalkan dan share..
AJAZTUKUM

Copy and paste: 22 March 2020 / 28 Rejab 1441H : 7.37 pm

No comments: