Monday 21 January 2019

Info Teknologi Besi Tanah Melayu

- dicatat berusia lebih 2600 tahun dahulu.
- catatan usia tidak termasuk penemuan baru teknologi besi di Sg Batu,Merbok Kedah yang lebih tua.

- ada berbagai teknologi pembuatan berasaskan besi untuk senjata, alat-alat pertukangan,perhiasan dan berbagai lagi.

Antaranya yang terhebat:
•Senjata dari campuran Besi tulang mawas
- mengikut catatan ianya teknologi orang melayu yang berusia lebih 1000 tahun dahulu.

- bukti menunjukkan kemajuan ilmu2 kimia & fizik dalam kaedah percampuran Besi

- teknologi bukan sahaja mengukuhkan ikatan antara atom2 besi,lebih kuat,padat & takat lebur lebih tinggi,tidak melekat magnet malah menjadikan nya berbisa sepanjang masa selagi molekul2 dalam ikatan tidak diubah/dikeluarkan.

- takat lebur senjata/item yang dicampurkan besi tulang mawas memerlukan suhu sehingga 3000°c. Dua kali peningkatan suhu dari takat lebur besi biasa.

- tempoh penyejukkan selepas dileburkan juga adalah lebih cepat.

- teknik pengasingan bijih2 besi yang diambil daripada SUMSUM TULANG MAWAS perlu dilakukan dengan teliti & cermat kerana ianya beracun. Ia sememangnya ada kaedah khusus yang perlu dipelajari.

KAEDAH PERCAMPURAN
- teknik yang digunakan adalah sama seperti pembuatan aloi hari ini malah lebih ADVANCE dan RARE. Paling menarik ianya MISTIK.

- semasa pemanasan/pembakaran item, ia perlulah dibuat didalam kebuk wasap supaya tidak terhidu asap yg dikeluarkan semasa melakukan proses. Menghidu asap(warna ungu kebiruan) beracunnya sahaja walau pun dalam kuantiti yang kecil mampu membuat individu sesak nafas dan pengsan.

- satu lagi keistimewaan senjata org melayu ialah rata2 ianya campuran lebih drp 3 jenis besi.
Yang cukup popular adalah 7 jenis besi & 3 jenis meteor.7 jenis besi ini adalah besi "PA" & tidak termasuk Besi tulang mawas tadi.

- langkah terakhir bagi sesetengah senjata terpilih/khas untuk perajurit,raja2 & pembesar adalah disepuh dengan emas,perak,tembaga @ ditindik dgn beberapa jenis permata tertentu seperti delima,zamrud & kecubung sebagai pengadang "PANAS" item dari mengena kepada tuan. Ada juga sebagai fungsi peluntur ilmu kebal musuh & penaklukan jurus ghoib.

- Selain itu,ianya juga bagi menunjukkan status pemiliknya.

• Dibawah ini adalah contoh manuskrip Melayu lama dalam pembuatan keris & yg menggunakan campuran besi tulang mawas.
Masih tersimpan rapi bersama beratus2 manuskrip lama lain di MUZIUM SIMPANAN AL-QURAN LAMA NUSANTARA, KOMPLEK PONDOK AHMADIAH ISLAMIAH, DESA SALA ANAK AYAM, NARATHIWAT THAILAND.

- di situ tersimpan 72 al-quran tulisan tangan kuno dan kitab2 agama selain kitab perubatan,astronomi,arkitek dan senireka yg ditulis dlm tulisan jawi yg berusia sehingga 700 tahun.

credit FB: Badbisa Takluk Jagat


Copy and paste:
21.1.2019: 11.51 pm

No comments: