Wednesday 21 December 2016

NUKILAN DARI SEORANG PENGURUS JENAZAH

Dah bertahun-tahun isteri saya mengurus dan memandi jenazah perempuan. Secara purata 8 jenazah diurus mandi pada setiap bulan.
Soalan yg kerap saya tanya kepada isteri saya ialah :
1. Muda @ tua?
2. Di mana (taman @ kampung)?
3. Sakit apa?
4. Mati bila?
5. Mati dimana?
6. Anak berapa orang?
6. Agak2 berapa umur anak yang sulong?

Semua ini menjadi penanda aras / bancian kepada saya apa punca mati? bagaimana si mati diurus juga sebelum/selepas mati? Dan sikap waris kepada si mati?
Berdasarkan umur dan bilangan iaitu 8 orang yang mati dalam seminggu :
1. Bawah 55 tahun hampir 70 % mati kerana barah.
2. Atas 56 tahun hampir 30 % mati kerana kencing manis, buah pinggang, jantung, tua dll.
90 % keadaan jenazah yang mati di KAMPUNG terurus bersih kerana ada org2 tua tempatan yang selalu tunggu berada disisi si sakit hingga di saat mati, ada pengetahuan apa perlu dibuat ke atas jenazah sebaik sahaja mati dan kebetulan ada talian saudara.
60% keadaan jenazah yang mati warga taman di TAMAN PERUMAHAN terbiar keseorangan, semua sendi tulang 4 kerat keras menyebabkan sukar semasa mandi, kurang terurus bersih kerana tiada orang2 tua sebaliknya majoriti warga taman generasi muda yang siang malam kerja, tidak ingat mati, renggang jiran, renggang surau / masjid, tidak pernah hadapi suasana kematian, tidak tahu nak buat apa ke atas jenazah sebaik berlaku kematian dan langsung tiada keperluan barangan asas untuk jenazah. Walaupun disuruh dan diminta, anak2 takut nak urus mandi jenazah ibu bapa sendiri.
Sekarang ini telah ada waris "TIDAK SUKA" bawa balik, urus, mandi dan kapan jenazah dirumah. Mereka lebih suka segalanya dibuat dimasjid @ sekiranya mati dihospital mereka lebih suka segalanya dibuat dihospital.
Lebih tragis ada waris terlepas cakap "tidak mahu menyusahkan" yang dirumah. Jadi mereka mahu semua urusan di hospital /masjid / surau dan terus ke kubur.
Bagi jenazah yang sakit lama sebelum mati, jenazah ini lebih tidak terurus, berbau menyesak hidung, kulit mengelupas dan banyak luka.
Kesimpulannya :
* Keadaan jenazah memberi gambaran siapa warisnya.
* Ingat kembali bagaimana kita jaga/ urus ibubapa kita semasa mereka sakit dan bagaimana kita urus jenazah mereka sebaik saja mereka mati.
* Lebih tragis bagaimana anak2 kita nanti akan jaga/urus semasa kita sakit dan selepas kita digelar jenazah.
- Bacaan quran, solat, doa dan semuanya boleh diupah kerana anak2 kita BERJAYA dan KAYA tetapi HANYA DOA DARI ANAK YANG SOLEH diterima di sisi Allah SWT walaupun anak kita hanya seorang tukang sapu.
Renung²kan lah ... dan pada tahap mana kita beri didikan agama utk anak2 kita. Semua tu nanti bakal ditanya Allah.
(c&p)

Sumber dari Facebook

No comments: