Sunday, 24 March 2013

RAHSIA PENEMUAN DIPERCAYAI BAHTERA NABI NUH A.S


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Pertemuan sebuah bahtera purba di timur Turki telah menjadi satu misteri dan teka-teki. Jika dilihat daripada strukur pembinaannya satu keunikan dan luar biasa kerana pembiaan bahteranya tidak sama dengan pembinaan kapal-kapal purba yang lain.

Gambar-gambar ini didakwa gambar bahtera Nabi Noh a.s yang ditemui di timur Turki.. wallahu'alam.

Di sebuah gunung yang sentiasa diselimuti salji, terletak di timur Turki, tersembunyi sebuah misteri ‘berharga’ yang berusia melebihi 5000 tahun  Peninggalan sejarah yang amat berharga itu bukan sahaja menarik minat para pengkaji sejarah malah pihak perisik US seperti CIA/KGB. Pihak CIA telah menggunakan satelit dan pesawat ‘Stealth’ untuk mengambil gambar objek yg terdampar di puncak gunung itu.

Gambar-gambar itu telah menjadi ‘rahsia besar’ dan disimpan rapi dengan kawalan yang ketat bersama dgn ‘rahsiarahsia′ penting yang lain di Pentagon. Sudah beratus-ratus orang cuba mendaki Gunung Aghi-Dahl yang bermaksud ‘Gunung Kesengsaraan’ atau dengan nama petanya iaitu Mount Ararat, namun hanya beberapa orang sahaja yang berjaya, sebahagian besarnya pula hanyalah menjadi korban. Sehingga ke hari ini, cuma ada beberapa orang pendaki sahaja yang berjaya sampai ke puncak Mt.Ararat dan dapat menyaksikan dengan mata kepala sendiri kesan artifak peninggalan purba yang ‘amat berharga’ itu.

Ada sesetengah pendaki dapat mengambil gambar. Apa yang masih menjadi tanda tanya, kesemua orang-orang yang berjaya membawa balik gambar tersebut telah ditimpa berbagai-bagai bencana (dengan izin Allah). Ada antara mereka telah dibunuh dengan penuh misteri (berkemungkinan ajal mereka telah sampai ketika mereka memiliki gambar tersebut).

Soalnya sekarang, mengapakah ‘kuasa2 besar’ mahu merahsiakan gambar peninggalan lama itu dan menyimpannya di tempat-tempat rahsia tentera?. Mengapa mereka tak mahu mengesahkan bahawa peninggalan ‘Bahtera Noh’ benar-benar ada di puncak Mt .Ararat itu? 


Pada masa yg sama mereka juga menafikan bahawa itu sebenarnya adalah "The Great Noah Ark !" Pyramid Sphinx di Giza sendiri pun telah tertimbus dalam pasir selama lebih kurang 2000 tahun sebelum dijumpai,kerana selama itu orang menafikannya. Samalah "The Great Noah Ark" tu pun tertimbus di bawah salji selama hampir 5000 tahun dan selama 5000 tahun itu jugalah misteri itu sedang menunggu masa untuk dibongkar.

Sebenarnya, zaman Nabi Noh a.s. dulu tidaklah seprimitif yang kita semua bayangkan. Hakikatnya pada zaman itu mereka sudah maju ke depan. Pengetahuan Sains mereka dah maju pada masa itu. Di kaki Mount Ararat itu sahaja pun, para pengkaji dan saintis Russia telah menemui lebih kurang 500 kesan artifak bateri elektrik purba yang digunakan untuk menyadurkan logam. 


Mengikut kiraan ahli anstronomi secara berkomputer. Nabi Noh a.s. mula membina bahteranya pada tahun 2465 SM dan hujan mula turun pada tahun 2345 MS.. Rupa bentuk "The Great Noah Ark" itu sebenarnya tidak sama dengan bentuk kapal laut yang ada di dunia sekarang.

Mengikut para pendaki yang pernah melihat “Noah Ark” di puncak Mt.Ararat itu, "Noah Ark" memang sebuah bahtera besar yang cukup hebat. “Noah Ark” itu diperbuat daripada spesis kayu purba yang memang sudah tidak wujud lagi di dunia ini. Ia diselaputi syelek, berbentuk ‘kotak kasut’, tidak cantik, tapi sangat berfungsi. Ia telah dibina seluas 300 cubit X 50 cubit X 30 cubit. 


Untuk pengetahuan anda cubit itu adalah satu kiraan jarak panjang diantara siku dengan jari yang digunakan oleh orang-zaman zaman dahulu. Bersamaan 18 inchi bagi 1 cubit, bermakna panjang “Noah Ark” ini adalah lebih kurang 450 kaki, 75 kaki lebar, 45 kaki tinggi. Ada juga para pengkaji berpendapat,”Noah Ark” berukuran satu dan satu setengah padang bola. Bumbung bahtera itu pula adalah seluas 20 padang bola keranjang. Keluasan dalamannya cukup utk memuatkan 170 gerabak keretapi. Ia memerlukan sebanyak 9000 hingga 13000 batang balak utk membinanya. Dan dianggarkan seberat 4,100 tan.

Hari ni terdapat lebih kurang 1,072,000 haiwan dari pelbagai spesis di dunia ini. Mengikut kajian Dr.Whitcomb, dianggarkan kira2 3,700 binatang mamalia, 8600 jenis itik/burung,6300 jenis reptilia,2500 jenis amfibia yg menaiki "The Great Noah Ark" itu. Berat kargo/muatan bahtera itu mungkin lebih kurang 24,300 tan.

Di sebalik fakta saintifik, anda perlu ingat: Perumpamaan Ahlul Baytku ibarat Bahtera Noh. Sesiapa yang ikut belayar bersamanya dia akan selamat, dan sesiapa yang enggan dan terlambat, dia akan tenggelam. (Ibnu Hajar, Zawaid Musnad al-Bazzar, hlm.277;Al-Tabrani, al-Mu’jam al-Kabir, Juzuk I, hlm.168)

"The Great Noah Ark" ini berada di Mt.Ararat, di manakah agaknya ia dibina dan berapa jauhkah bahtera ini telah belayar ? Mengikut seorang pengkaji ‘Noah Ark’ ini, bahtera itu telah dibina di sebuah tempat bernama Shuruppak, iaitu sebuah bandar yg terletak di selatan Iraq. Jika ia dibina di selatan Iraq dan akhirnya terdampar di Utara Turkey ini bermakna bahtera ini telah ditolak arus sejauh 520 batu. Mount Ararat Mt.Ararat ini bukan sebarang gunung. Ia adalah sebuah gunung yang unik. Salah satu keunikan yang terdapat pada gunung ini ialah, pada setiap hari akan muncul pelangi pada sebelah utara puncak gunung Mt. Ararat.

Mt.Ararat ini ialah salah satu gunung yang mempunyai kemuncak yang luas di muka bumi ini. Dan merupakan gunung yang paling tinggi di Turkey. Gunung ini tegak sendirian dengan kemuncaknya dipanggil Ararat Besar dengan ketinggian 16,984 kaki. Bersetentangan dengan sebuah lagi kemuncak gunung yang dipanggil Ararat Kecil setinggi 12,806 kaki menegak naik dari Bayazit. Orang yang menaiki gunung ini akan dapat melihat 3 negara iaitu “Russia, Iran dan Turki”. Kedudukan Mt.Ararat yang sememangnya strategik itu telah membuatkan ia menjadi rebutan banyak negara pada suatu masa dahulu.

Jika kita tengok CNN hari ni pun masih ada lagi perebutan sempadan antara tentera Turki dengan puak-puak Guerilla Kurdish yANg mahukan kemerdekaan dari kerajaan Turki. 

Keluasan dasar [bawah] Mt.Ararat itu kira-kira 25 batu garis pusat. Garispusat kemuncaknya pula 17 hingga 22 batu persegi ditutupi air batu setebal kira2 200 kaki. Ketulan-ketulan air batu sentiasa jatuh dan tersilap langkah akan terjatuh ke dalam jurang Ahora. Gambar : Sebahagian Bahtera Nabi Nuh a.s. dilitupi salji. Sebuah ‘anchor’ purba yg besar telah ditemui di Khairouan, Tunissia. Menurut pengkaji, sauh itulah yg digunakan oleh ‘Noah Ark’ semasa berlabuh di puncak Mt.Ararat. Waullahu 'alam.

Sebuah ‘batu nisan’ yg didakwa kepunyaan Nabi Noh a.s. telah dijumpai di Mt.Lebanon di Syria. Batu nisan itu berukuran 120 kaki panjang. Pada tahun 1917, Maharaja Russia Tsar Nicholas II telah menghantar sejumlah 150 org pakar pelbagai bidang yg terdiri dari jurutera, saintis dan tentera untuk mencari dan menyelidik "The Great Noah Ark" tersebut. Pasukan ekspedisi itu mengambil masa selama satu bulan untuk sampai ke puncak Mt.Ararat itu. Segala penat lelah mereka berhasil apabila akhirnya berjaya menemui "Noah Ark" tersebut.

Dalam keadaan tergamam serta kagum mereka mengambil gambar sebanyak yang mampu. Pasukan Saintis Russia itu cuba mengukur saiz ‘Noah Ark’ dan didapati "Noah Ark" itu berukuran 500 kaki panjang, 83 kaki lebar dan 50 kaki tinggi [bahagian selebihnya tenggelam didalam salji].. Hasil siasatan itu telah dihantar pulang kepada Tsar, malangnya belum pun sempat laporan siasatan itu sampai ke tangan baginda, Perang Bolshevik Komunist (1917) meletus.

Laporan itu akhirnya jatuh ke tangan General Leon Trotsky. Sehingga sekarang masih lagi belum diketahui sama ada segala ‘laporan siasatan’ itu masih disimpan atau dimusnahkan…

(Sumber diambil daripada tulisan Werdah)

http://abubasyer.blogspot.com/search/label/Bahtera%20purba%20ditemui
24.3.2013

2 comments:

Akidah Yusak said...

so, bahtera nabi nuh as telah selamatkan semuA spesis Kat bumi ni? saya ada baca, seramai 80 org beriman yg naik bahtera ni. kita semua adalah keturunan yg 80 org tu ke? macam bottleneck effect?

Adilah Manaf Celik Vitamin said...

Terima kasih berkongsi info ini. Menarik dan bermanfaat.

Maksimumkan Peluang Anda Untuk Hamil.