Sunday 20 September 2020

ANGKA 40 DALAM ISLAM

 



"LIFE BEGIN AT 40"  dikarang oleh Walter B. Pitkin pada tahun 1932.
Merujuk kepada Kitab Bible (disebut 149 kali), 40 adalah simbol penantian, persiapan, ujian atau hukum-hukum. 
Angka 40 diiktiraf oleh masyarakat Barat sebagai bermulanya sebuah kehidupan sebagaimana ditulis oleh Walter B. Pitkin dalam bukunya "Life Begin at 40". 

Manakala para ulama Islam berpendapat biasanya orang yang sudah berumur 40 tahun, jika masih tidak berubah terus dengan kemungkaran maka ia akan kekal dengan perangai itu. Jika sudah biasa dengan perkara baik maka mereka akan sentiasa istiqomah dengan kebaikan. 

Orang yang sudah mencapai usia 40 kena lihat balik kehidupan yang telah dilaluinya dan betapa banyak nikmat Allah yang telah dikecapinya. 
Usia 40 adalah setengah daripada jangka hayat manusia , jika dipanjangkan usia mencecah 80 tahun dan selebihnya. 

Allah s.w.t juga telah mengajarkan kepada kita supaya berdoa ketika berusia 40 tahun dalam Al Quran iaitu dalam Surah Al-Ahqaf ayat 15 :

"Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang muslim.” 

Didalam Al Quran angka 40 disebut sebanyak 4 kali iaitu Surah Al-Ahqaf ayat 15 (seperti yang disebut diatas)....
Surah lain yang menyebut angka 40 ialah :

"Dan (kenangkanlah) ketika kami berjanji kepada Nabi Musa (untuk memberi Taurat kepadanya sesudah ia bersiap selama) empatpuloh malam. "
(Surah Al-Baqarah ayag 51)

"Dan kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tigapuloh malam, serta kami genapkan jumlah dengan sepuloh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam."
(Surah Al-A'raaf ayat 142)

"Sesungguhnya negeri itu diharamkan kepada mereka memasukinya selama empat puluh tahun."
(Surah Al-Ma'idah ayat 26)

Kenapa 40?
Belum ada kajian dibuat untuk menyingkap rahsia angka 40 dalam al Quran namun ada pendapat ulama tasawuf mengatakan 40 hari atau malam merupakan waktu yang sesuai untuk menyucikan diri. 

Dalam Surah Al-Ahqaf ayat 15 (diatas), kita diajar berdoa ketika usia 40 tahun kerana usia 40 adalah lambang kesempurnaan dan kematangan. 
Imam Sadiq percaya manusia mencapai tahap kesempurnaan ketika berusia 33 tahun dan mereka akan mengekalkan tahap kesempurnaan itu hingga mencapai umur 40 tahun. Rasulullah s.a.w. pun dilantik menjadi Rasul ketika berusia 40 tahun. 

Angka 40 pun ada disebut dalam tanda-tanda besar kiamat berlaku. Kebanyakan angka 40 yang disebut dalam Al Quran dan hadis merujuk kepada takwim hijrah yang menjadi rujukan utama. 
Rasulullah s.a.w ada menyebut bahawa Dajjal akan menjarah di muka bumi selama 40 hari. 

Rasulullah s.a.w ditanya , "Berapa lamakah Dajjal akan tinggal di bumi?"
Baginda menjawab, " Selama empat puluh (40) hari, satu hari sama seperti setahun, satu hari seperti sebulan, satu hari seperti seminggu dan selebihnya seperti hari-hari kamu sekarang."

Didalam hadis lain pula, Nabi s.a.w. ada menyebut, "Sesungguhnya pembatas neraka ada empat tembok yang tebal. Setiap tembok jaraknya sejauh 40 tahun."
(HR At-Tirmizi dan Imam Ahmad)

Ada beberapa lagi hadis Nabi s.a.w yang menyebut angka 40...antaranya apabila seseorang Muslim meninggal dunia hendaklah disolatkan oleh 40 orang lelaki, solat Jumaat dikerjakan jika jemaahnya ada 40 orang, juga ada hadis menyebut 40 amalan mudah untuk mendapat ganjaran syurga... dan sebagainya...

Apabila bercerita tentang sesuatu kebaikan, angka 40 digunakan....
Mengapa tidak disebut angkat 60 atau angka lain?.... Hanya Allah Yang Maha Mengetahui....

Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyah usia manusia diklasifikasikan menjadi 4 (empat) period, iaitu

1. Kanak-kanak (sejak lahir hingga akil baligh).

2. Muda atau syabab (sejak akil baligh hingga 40 tahun).

3. Dewasa (40 tahun hingga 60 tahun).

4. Tua atau syaikhukhah (60 tahun hingga mati).

Usia 40 tahun adalah usia ketika manusia benar-benar meninggalkan masa mudanya dan beralih kepada masa dewasa penuh.

Abdullah bin Abbas ra. dalam suatu riwayat berkata, “Barangsiapa mencapai usia 40 tahun dan amal kebajikannya tidak mantap dan tidak dapat mengalahkan amal keburukannya, maka hendaklah ia bersiap-siap ke neraka.

Jika ada yang mengatakan Life begin at 40, ingatlah bahawa kematian memanggil kita pada bila-bila masa tanpa sebarang tanda, tanpa alamat dan tanpa mengira usia.... ada yang tak sempat mencecah usia 40 telah dipanggil menemui penciptanya.... jangan nak tunggu usia 40 baru nak memulakan kehidupan seperi anggapan masyarakat Barat , rugi dan sia-sialah jika ditakdirkan usia tidak panjang.... 

Rasulullah bersabda, "Orang yang bijak adalah orang yang selalu mengingati mati." 

Jangan tertipu dengan kehidupan dunia yang isinya bersifat sementara, hanya akhirat yang kekal selama-lamanya....

Dunia di tangan akhirat di hati...

Hj Zulheimy Maamor😄😄

20/9/2020 : 2 Safar 1442H : 10.26 pm





No comments: