Sunday 22 March 2015

INGAT NI’MAT BATIN DARI ALLAH

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim.
Nota Kelas Tafsir Dhuha Selasa (Luqman [31:20]) pada 17 Mac 2015. Antara isunya adalah seruan Allah kepada hambaNya agar mengingati NI'MAT ZAHIR DAN NI'MAT BATIN yang dikurniakan kepada mereka.
Apa akan jadi jika degupan jantung, aliran darah, gerakan paru-paru menghela oksigen, dan denyutan nadi kita ditarik Allah walau barang sesaat? Pasti saat itu, surat mati sudah boleh dicetak oleh pejabat pendaftaran Negara. Setiap hari, tanpa kita arah, jantung akan senantiasa berdegup mengepam darah ke seluruh tubuh. Tanpa perlu ditekan mana-mana suis, paru-paru kita akan senantiasa menghela nafasnya. Soalnya, adakah kita bersyukur atas kurniaan “NI’MAT BATIN” ini?
أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ
Ertinya: Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, “DAN TELAH MELIMPAHKAN KEPADA KAMI NIKMAT-NIMATNYA YANG ZAHIR DAN YANG BATIN?” Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang menerangi kebenaran (Luqman [31:20]).
Panjang lebar para ulama Tafsir mengulas perincian “NI’MAT BATIN” pada manusia. Antara yang disebut adalah:
- Operasi organ dalaman yang bergerak tanpa kita sedari,
- Bantuan malaikat ketika bertempur dengan musuh dan bisikan kebaikan dari mereka kepada hati orang beriman,
- Kemampuan akal mengenal Allah dengan siraman ilmu,
- Kewujudan hati, akal dan deria rasa sebagai pintu mencari ilmu,
- NI’mat akhirat yang belum dapat dilihat dengan mata zahir semasa di dunia,
- Penutupan perkara aib yang dilakukan di luar pengetahuan manusia, dan banyak lagi (Tafsir al-Alusi).
Subhanallah! Itu baru sekelumit ni’mat batin yang cuba dihuraikan oleh para ulama. Benar sekali firman Allah ini:
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
Ertinya: Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (al-Nahl[16:18]).
Semoga sedikit perkongsian ini membuka pintu “hati jantung” kita untuk menjadi hamba Allah yang benar-benar bersyukur atas segala kurniaan ni’mat zahir dan ni’mat batin yang sering kita lupai. Ya Allah! Jadikan kami hambaMu yang benar-benar bersyukur.
22.3.2015

No comments: