Sunday 2 February 2003

2003 - TAIPING, PERAK

Kenangan percutian keluarga ke Taiping, Perak pada tahun 2003

Pada 2 Februari 2003, saya dan keluarga telah bercuti ke Taiping,Perak. Saya memang dah lama teringin ke Taiping kerana Taiping adalah bumi kelahiran saya pada 2 Julai 1961 di Old Kamunting Road, Taiping, Perak.

Kami sekeluarga menginap di Hotel Seri Malaysia yang terletak di Jalan Sultan Mansor, Taman Tasik Taiping, Perak.
Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Taiping adalah sejauh 276 km dan mengambil masa perjalanan selama 3 jam 6 minit.


















KELAPA LINE QUARTERS
JALAN KAMUNTING, TAIPING
3 FEBRUARY 2003
Kelapa Line Quarters terletak di Jalan Kamunting Lama, Taiping, Perak. Setelah 42 tahun (1961-2003), barulah kali pertama saya dapat melihat rumah dimana saya dilahirkan pada 2 Julai 1961 di Kuarters Tentera ini. Ketika itu Arwah ayah saya berkhidmat dengan Batalion ke 7 Rejimen Askar Melayu DiRaja (RAMD). Setahun selepas saya dilahirkan, ayah dihantar ke Congo,Afrika untuk berkhidmat dengan PBB pada 1962. 
Saya tidak pasti tidak rumah itu masih wujud lagi atau sudah dirobohkan ketika saya update blog ini pada 23 Jun 2024.  







MUZIUM PERAK
JALAN TAMING SARI, TAIPING, PERAK
Muzium Perak yang terletak di Jalan Taming Sari, Taiping, Perak ini dibina pada tahun 1883 dan merupakan muzium yang pertama ditubuhkan di Malaysia. Terdapat bahan koleksi etnologi, sejarah, alam semulajadi, arkeologi dan etamobiologi di Muzium ini. 





ZOO TAIPING
JALAN TAMAN TASIK TAIPING
Zoo Taiping atau Taman Mergastua Sultan Idris Shah adalah Zoo tertua di Malaysia dirasmikan pada 7 Mac 1964. Terletak di Jalan Taman Tasik Taiping, sebuah kawasan semula jadi berhampiran Bukit Larut (Maxwell Hill). 







Kenangan kami ketika singgah solat di Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur

Hj Zulheimy Maamor
Lembah Keramat, Kuala Lumpur
Kemaskini: 23 Jun 2024 : 11.44 pm













No comments: