Friday 23 August 2019

Ini Sebab Kenapa ‘Mereka’ Takut Akan Dr Zakir Naik. Baca Pencapaian dan Kejayaan Beliau!


Seorang doktor perubatan dengan latihan profesional, Dr Zakir Naik terkenal sebagai pematerus antarabangsa yang dinamik mengenai Islam dan Perbandingan Agama. Beliau adalah Presiden Yayasan Penyelidikan Islam, Mumbai, India. Dia berusia 49 tahun. Dr Zakir menjelaskan pandangan Islam dan menghapuskan salah faham tentang Islam, menggunakan Al-Quran, Hadis yang sahih dan lain-lain Kitab Suci sebagai asas, bersempena dengan sebab, logik dan fakta saintifik. Beliau terkenal kerana analisis kritikal dan jawapan yang meyakinkan terhadap soalan-soalan mencabar yang ditimbulkan oleh penonton selepas ceramah umumnya.

Dalam 20 tahun yang lalu (pada tahun 2015) Dr Zakir Naik telah memberi Alhamdulillah lebih 2000 ceramah awam di Amerika Syarikat, Kanada, UK, Itali, Perancis, Arab Saudi, UAE, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Mesir, Australia, New Zealand, Afrika Selatan, Botswana, Nigeria, Ghana, Gambia, Maghribi, Algeria, Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Thailand, Hong Kong, China, Guyana (Amerika Selatan), Trinidad, Mauritius, Sri Lanka, negara lain, sebagai tambahan kepada pelbagai rundingan awam di India. Pada bulan Mac 2012, ceramah umumnya di Kishanganj, Bihar, di India adalah MashaAllah yang dihadiri oleh lebih dari satu juta orang, menjadi salah satu perhimpunan terbesar di dunia untuk mana-mana kuliah agama oleh seorang pemuka tunggal.
Di kalangan penduduk India yang mempunyai nilai tambah bilion, Dr. Zakir Naik berada di kedudukan No. 82 dalam senarai ‘The 100 Most Powerful Indians’ yang diterbitkan oleh Indian Express pada tahun 2009 dan kedudukan No. 89 pada 2010. Dia berada di kedudukan No. 3 dalam ‘Top 10 Spiritual Gurus of India pada tahun 2009’ dan menduduki puncak senarai ini pada tahun 2010. Beliau menduduki ranking dalam senarai 70 teratas ‘500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia’ yang dikeluarkan setiap tahun oleh Georgetown University, Amerika Syarikat, pada tahun-tahun 2011, 2012, 2013/14 dan 2014/15.
Beliau telah berjaya mengambil bahagian dalam beberapa simposium dan dialog dengan keperibadian kepercayaan yang lain. Dialog awamnya dengan Dr William Campbell (dari Amerika Syarikat) mengenai topik, “Al-Qur’an dan Alkitab dalam Cahaya Sains” yang diadakan di Chicago, Amerika Syarikat, pada 1 April 2000 adalah kejayaan yang amat kuat. Dialog antara agama beliau dengan Guru Hindu Sri Sri Ravi Shankar yang tajam, “Konsep Tuhan dalam Agama Hindu dan Islam di Cahaya Suci Kitab Suci” yang diadakan di Istana Istana, Bangalore, pada 21 Januari 2006, sangat dihargai oleh orang-orang keduanya agama.
Shaikh Ahmed Deedat, pengarang terkenal dunia mengenai Islam dan Perbandingan Agama, yang telah memanggil Dr. Zakir “Deedat Plus” pada tahun 1994, menyampaikan plak pada Mei 2000 dengan ukiran “Dianugerahkan kepada Dr Zakir Abdul Karim Rise atas pencapaiannya dalam bidang Da’wah dan kajian Perbandingan Agama. “” Anak lelaki yang telah kamu lakukan dalam 4 tahun telah membawa saya 40 tahun untuk mencapai, Alhamdulillah. ”
Penyelenggara Masjid Suci Dua Raja Salman bin Abdul Aziz Al-Saud menyampaikan ‘King Faisal International Prize’ yang berprestij – 2015 untuk ‘Service to Islam’ kepada Dr. Zakir Naik pada 1 Mac 2015 di Riyadh. Hadiah ini adalah Hadiah paling Berprestij di dunia Islam, sama dengan Hadiah Nobel. Hadiah yang terdiri daripada sijil menunjukkan pencapaian Dr. Zakir, pingat emas 200 gram 24 karat dan Saudi Riyals 750,000 (US $ 200,000). Seluruh wang hadiah disumbangkan oleh Dr. Zakir Naik kepada Rangkaian TV Keamanan Waqf.
Shaikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden & Perdana Menteri UAE dan Penguasa Dubai, mempersembahkan Anugerah ‘Kepribadian Islam 2013’ Anugerah Penghargaan Islam Antarabangsa Dubai dan Penghargaan untuk Dr. Zakir Naik pada 29 Julai 2013, untuk memberikan yang cemerlang perkhidmatan kepada Islam dan umat Islam di peringkat global dalam Media, Pendidikan dan Filantropi. Bersama beliau menerima ganjaran dari UAE Dirhams 1 juta (US $ 272,000) yang disumbangkannya untuk memulakan dana Waqf (endowment) untuk Rangkaian TV Keamanan. Dr Zakir pada 47 tahun kemudian, merupakan penerima termuda dalam anugerah itu.
Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah, Raja Malaysia, menyampaikan kepada Dr Zakir Naik penghargaan tertinggi Malaysia iaitu ‘Anugerah Personaliti Antarabangsa’ Figure of Ma’al Hijrah yang Cemerlang untuk Tahun 2013 ‘kerana perkhidmatan dan sumbangannya yang signifikan kepada pembangunan Islam pada 5 November 2013. Juga disampaikan kepada Dr Zakir adalah plak penghitungan yang ditandatangani oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Mohd. Najib Razak.
Shaikh Dr. Sultan bin Mohammed Al Qasimi, Penguasa Sharjah, menyampaikan kepada Dr. Zakir Naik ‘Sharjah Award for Voluntary Work’ untuk tahun 2013, untuk perkhidmatan sukarela beliau untuk Islam pada skala antarabangsa, pada 16 Januari 2014.
Dr Yahya Jammeh, Presiden Republik Gambia mengurniakan Dr Zakir Naik dengan ‘The Insignia of the Commander of the National Order of the Republic of The Gambia’ yang merupakan Anugerah Kebangsaan Tertinggi di The Gambia pada 15 Oktober 2014. Beliau juga disampaikan seorang Doktor Kehormat – ‘Doctor of Humane Letters’ (Honoris Causa) – oleh Naib Canselor Universiti Gambia, sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan cemerlangnya dan penyebaran pengetahuan dalam mempromosikan penyelidikan dan penyampaian perkhidmatan masyarakat di peringkat antarabangsa.
Sehingga Jun 2015, Dr Zakir Naik Alhamdulillah menerima lebih daripada 8 juta suka di laman Facebooknya dalam masa kurang dari 2 tahun, bukan hanya salah satu yang tertinggi di kalangan Pembicara Bahasa Inggeris Agama Islam tetapi juga salah satu yang tertinggi di kalangan mana-mana Speaker Bahasa Inggeris Agama di dunia. Naib Presiden YouTube, Tom Pickett, disahkan oleh Dr Zakir sebagai ‘hebat’ untuk ‘suka’ dan ‘popularitinya’ di YouTube.
Dr Zakir Naik sering muncul di banyak saluran TV Antarabangsa di lebih daripada 200 buah negara di dunia. Dia sering dijemput untuk wawancara TV dan Radio. Lebih seratus rundingan, dialog, perdebatan dan simposiumnya tersedia di DVD. Beliau telah menulis banyak buku tentang Islam dan Agama Perbandingan.
Dr Zakir Naik adalah ideolog dan penggerak di sebalik Network Peace Network. Beliau melancarkan Peace TV English, pada bulan Januari 2006, sebagai saluran televisyen satelit ‘Islam’ terbesar dan ‘mana-mana’ di dunia saat ini, dengan lebih dari 100 juta penonton, di mana 25% adalah orang bukan Islam. Dalam jejaknya, beliau melancarkan Peace TV Urdu pada bulan Jun 2009, Peace TV Bangla pada bulan April 2011 dan akan Dalam Sha Allah melancarkan Peace TV Chinese pada Oktober 2015. Pada masa yang sama, beliau merancang untuk memperluaskan rangkaian TV Peace untuk menampung sepuluh bahasa utama dunia.
Sumber : Majalah Ilmiah
23.8.2019 : 1.40 am (Friday)

No comments: