ZULHEIMY MAAMOR

Friday, 30 November 2012

Pesanan Syeikh Ahmad Yasin kepada para Pemuda dan Pemudi :


Syeikh Ahmad Yasin, Sang Singa Berkerusi Roda
Sejurus beliau melangkah keluar dari masjid setelah selesai menunaikan solat Subuh tanggal 22 Mac 2004, tiga peluru berpandu yang ditembak oleh helikopter Apache tepat mengenai kepala dan tubuhnya.
Akibat dari peluru itu, jasadnya hancur. Kerusi roda yang dinaikinya turut musnah. Daging beliau yang bertaburan terpaksa dikutip satu demi satu dan dimasukkan ke dalam plastik.
Secara logiknya, siapa yang perlu takut dengan lelaki berkerusi roda yang tidak mampu berdiri apatah lagi berjalan?
Melainkan pada sekujur tubuhnya ada kebenaran dan suara perjuangan.
Sesiapa sahaja yang mencari biodata dan pautan tentang Singa Palestin yang digeruni x! 0n!$ laknatullah ini, pasti akan dihidangkan dengan beberapa pesanan beliau yang masyhur ketika hayatnya.
Dan pesanan ini seharusnya terus hidup di dalam hati para pemuda khususnya mereka yang mengimpikan kemenangan, baik di dunia mahupun di akhirat sana.
Pesanan beliau untuk kita
1. Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepad Allah dengan meninggalkan pelbagai keseronokan, kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kalian.
2. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan Al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad SAW.
3. Aku menyeru kalian wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekatkan diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.
4. Wahai para pemuda, aku ingin kalian menyedari dan menghayati makna tanggungjawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah.
Aku menyeru kalian untuk menghadap Allah SWT dan memohon keampunan dariNya agar Dia memberi rezeki yg berkat kepada kalian. Aku menyeru kalian supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.
5. Aku ingin kalian tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata² yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dgn kata amal, kerja dan zikir kepada Allah.
Wahai anak-anakku, aku amat berharap kalian tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.
6. Wahai puteriku, aku ingin kalian berjanji kepada Allah akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kalian berjanji kepada Allah bahawa kalian akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia.
Jadikanlah ibunda kalian, Khadijah dan Aisyah sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kalian. Haram hukumnya bagi kalian untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.
7. Kepada semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan agama dan ilmu pengetahuan. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat.
Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian utk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.
8. Biasakan diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kalian. Carilah sebab-sebabnya dan bertawakallah kepada Allah.
Buat jiwa yang lelah,
moga dikurniakan pahala lillah.
Buat jiwa yang lemah,
moga Allah jadikannya gagah.
Buat jiwa yang terasa susah,
Allahlah yang berkuasa
menjadikannya mudah.
Semoga pesanan ini melahirkan lebih ramai 'Syeikh Ahmad Yasin' abad ke 21.
Belajar tentang Sirah Nabawiyah

Wednesday, 28 November 2012

2012 : AEON SEBERANG PRAI CITY, BUKIT MERTAJAM, P.PINANG

Lokasi: AEON Seberang Prai City, Bkt Mertajam, Penang
Tarikh: 23 - 28 November 2013

Jarak perjalanan dari Kuala Lumpur ke Sri Indar Hotel, Bukit Mertajam, P. Pinang = 339 km

Minggu Jantung Seberang Prai 2012 berlansung dari 23 - 28 November 2012 di AEON Seberang Prai City 
Selama 6 hari program ini berlansung, seramai 461 orang telah menjalani Ujian Saringan Kesihatan dan 86 menjalani ujian Elektrokardiogram. 



AEON SEBERANG PRAI CITY


AEON Seberang Prai City Shopping Centre terletak di Jalan Perda Timur off Jalan Permatang Batu di Bandar Perda, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.  Ia dibuka pada 22 Ogos 2008. Bangunan 6 Tingkat ini terbahagi kepada 3 tingkat untuk meletak kereta dan 3 tingkat lagi pusat perniagaan. 

*** Maklumat terkini AEON Seberang City Shopping Complex telah ditutup pada tahun 2014 dan berpindah ke AEON Mall Bukit Mertajam. Komplek ini telah diambilalih oleh Perda City Mall. 

Rujuk :
https://www.edgeprop.my/content/aeon-seberang-prai-city-get-makeover-and-new-name

PEMERIKSAAN KESIHATAN

Sebagaimana biasa pemeriksaan yang dijalankan adalah Ujian Kolesterol, Ujian Glukosa, Ujian Tekanan Darah, Indeks Jisim Badan (BMI), Pameran Poster dan Ujian Elektrokardiogram. 
 
Kaunter Pendaftaran

PAMERAN POSTER

Bilik yang digunakan untuk Ujian Elektrokardiogram


Ujian Glukosa dan Kolesterol


Nasihat Pemakanan dan Kesihatan


Ujian Tekanan Darah dan Body Mass Index


 




Terimakasih dari pihak YJM kepada jururawat-jururawat dari Kolej Kejururawatan Bukit Mertajam termasuk 2 orang Jururawat yang memberikan khidmat secara sukarela iaitu En. Mohd Nawawi dan Cik Adibah, kedua-dua mereka menetap di Bukit Mertajam. 

BUKIT MERTAJAM
Bukit Mertajam merupakan sebuah bandar di Seberang Perai Tengah, Pulau Pinang, Malaysia. Ia juga lebih dikenali sebagai BM di kalangan penduduk setempat.Nama 'Bukit Mertajam' sempena sebuah bukit berdekatan yang terletak di sebelah Timur bandar ini.
Antara lokasi berhampiran ialah Kulim, Seberang Perai Tengah, Permatang Pauh, Penanti, Simpang Ampat, Kubang Semang, Lunas,Perai, Butterworth dan lain-lain.
Jajaran Lebuh raya Utara - Selatan terletak di sebelah Barat, kira-kira 5 km. Stesen kereta api terletak di tengah bandar untuk kemudahan penduduk. Stesen kereta api di Jalan Seri Bukit. Syarikat Rapid Penang Sdn Bhd menyediakan kemudahan bas tinjat-tinjat dari satu tempat ke satu tempat sejak 31 Julai 2007. Lebuh raya Butterworth- Kulim berhubung terus dengan Bukit Mertajam menerusi susur keluar Permatang Nibong.
Bukit Mertajam ditadbir oleh Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) yang terletak di Bandar Perda, Bukit Mertajam. MPSP mentadbir tiga daerah iaitu Seberang Perai Utara,Seberang Perai Tengah dan Seberang Perai Selatan. Bukit Mertajam sebuah bandar yang berkembang pesat di Seberang Perai Tengah.







Sepanjang program dijalankan kami menginap di Sri Indar Hotel yang terletak di Jalan Sungai Rambai, Bukit Mertajam.

Sri Indar Hotel
554 - 555, Jalan Sungai Rambai
14000 Bukit Mertajam
Penang
Tel: 04-539 9955    Fax: 04- 539 9954



 
BERTEMU SAHABAT LAMA
Syukur Alhamdullillah sepanjang saya di Seberang Prai ini saya telah berkesempatan untuk bertemu dengan 2 orang sahabat lama satu intake dengan saya ketika berkhidmat dalam Tentera laut dahulu iaitu Kamsani dan Jalil setelah berpuluh tahun berpisah.
Turut saya temui ialah En. Mohd Shukri (juga bekas TLDM) yang kini bertugas dengan Majlis Perbandaran Seberang Prai. 



Zulheimy Maamor
Yayasan Jantung Malaysia
21.10.2013 : 2.43 am







Wednesday, 21 November 2012

PENGERTIAN JIHAD DARI KACA MATA ISLAM...


Artikel Dari: Portal Komuniti :: Ukhwah.com

http://www.ukhwah.com/


Tarikh: Selasa, 11 Mei 2004 @ 11:43:11
Topik: Semasa


PERKATAAN Jihad yang disebut di dalam al-Quran dan as-Sunnah tidak boleh diterjemahkan dengan perkataan Holy war (Perang Suci) semata-mata seperti yang seringkali difahami oleh Barat terhadap Islam lalu mereka menafsirkan secara ganas terhadap Islam dengan menuduh Islam sebagai ganas dan umat Islam sebagai pengganas.

Islam adalah agama Allah yang membawa rahmat kepada seluruh alam termasuk hukumnya yang dianggap keras tetapi mengandungi cara dan hikmah yang membawa rahmat.

Perkataan Jihad adalah daripada bahasa Arab yang menjadi bahasa al-Quran dan menjadi bahasa Nabi Muhammad saw. Asal maknanya dari segi bahasa ialah Masyaqqah yakni kesukaran. Adapun maknanya menurut istilah syarak ialah, mengerahkan segala usaha dan tenaga bagi menghadapi orang yang menentang agama Allah (Kuffar), dan dimasukkan juga menetang hawa nafsu, syaitan juga fasik.

Menghadapi penentang agama Allah itu dengan jiwa raga, harta, fikiran, lidah dan hati. Menentang hawa nafsu itu ialah bersungguh-sungguh menuntut ilmu agama, beramal dengannya dan mengajarnya kepada orang lain. Menentang syaitan ialah menolak perkara yang syubhat (tidak jelas halal dan haramnya) dan kecenderungan hawa nafsu kepada kemungkaran kerana dihiasi oleh syaitan. Menentang fasik ialah dengan tangan, lidah dan hati.

Jihad mempunyai takrif yang luas merangkumi segala aspek nikmat kurniaan Allah yang disumbangkan untuk menegakkan agama Allah yang menyeluruh dalam diri manusia secara individu, masyarakat dan negara. Nikmat Allah itu sama ada jasad dan ruh, harta dan tenaga. Agama Allah ialah Dinul Islam yang sempurna merangkumi segala aspek yang diajar dan dilaksanakan oleh Rasulullah saw yang menerimanya daripada Allah. Bermula daripada Iman dan pengakuannyadengan Iqrar Syahadah dan menghayatinya dalam diri masing-masing, keluarga, masyarakat dalam segala aspeknya. Islam itu ditegakkan sehingga mengatasi segala ajaran yang lain di semua peringkat. Bermula daripada membentuk peribadi muslim yang hatinya diperintah oleh Islam dan hati pula mengarahkan seluruh fikiran dan anggota jasad supaya beramal dengan Islam, seterusnya melaksanakan dakwah, amal makruf dan nahi mungkar dengan kesanggupan menghadapi segala cabaran mental dan fizikal. Jihad merangkumi penggunaan fikiran, tenaga, harta sehinggalah senjata mengikut keadaan dan cara penentangan dan cabaran yang dihadapi.

Jihad berlaku dalam diri sendiri untuk menentang hawa nafsu, kejahilan dan segala sifat yang buruk untuk membentuk diri dengan iman dan Islam. Firman Allah swt yang bermaksud:

Dan orang-orang yang bermujahadah pada jalan kami, sesungguhnya kami akan tunjukkan kepadanya jalan-jalan kami dan sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang melakukan kebaikan.

al-Ankabut: 69

Jihad juga berlaku di dalam keluarga, Rasulullah saw tidak mengizinkan seorang sahabat yang mahu mengikutnya berperang kerana ibubapanya memerlukan jagaannya, apabila Rasulullah saw bersabda kepadanya yang bermaksud:

Kepada kedua orang tuamu hendaklah kamu berjihad.

Jihad juga berlaku kerana menentang kemungkaran dalam masyarakat Islam sendiri. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

Tiadalah seseorang nabi yang diutuskan oleh Allah sebelumku, melainkan ada di sampingnya pengikut yang setia (Hawariyyun) dan para sahabat yang mengambil ajarannya dan mematuhi perintahnya, kemudian (setelah nabi wafat) berlaku penyelewengan di kalangan mereka, ada orang-orang yang bercakap mengenai agama apa yang tidak diamalkan dan beramal dengan apa yang tidak diperintah oleh agama. Maka barangsiapa yang berjihad menentang dengan tanganya dia beriman, yang berjihad dengan lidahnya dia beriman dan yang berjihad dengan hatinya dia beriman dan tiada lagi iman selepas itu walaupun sebesar biji yang halus.

Berjihad dengan tangan itu ditafsirkan juga dengan kuasa pemerintahan, kekeluargaan dan sebagainya. Berjihad dengan lidah ialah memberi nasihat dengan lisan dan tulisan. Benci dalam hati untuk orang yang tidak berkemampuan atau terlalu lemah imannya juga dikira Jihad.

Berjihad paling afdal ialah menasihati kerajaan yang zalim termasuk kerajaan Islam kerana sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

Jihad paling afdal ialah mengatakan kebenaran kepada pemerintah yang zalim.

Jihad juga berlaku kerana menentang orang-orang bukan Islam yang menentang Islam atau menghinanya dengan hujjah atau menghalang dakwah, menzalimi penganut Islam dengan kekerasan sama ada di dalam tanah air sendiri atau di negara asing, atau menceroboh tanah air umat Islam atau kezaliman terhadap orang-orang yang bukan Islam seperti pencabulan terhadap hak kemanusiaan.

Setiap Jihad mempunyai cara hukum, akhlak yang mulia yang mempunyai perhitungan dosa dan pahala, firman Allah swt yang bermaksud:

Serulah kepada jalan Tuhan mu dengan hikmah (kebijaksanaan) dan berhujjah dengan cara yang paling baik dan berhujjahlah dengan lebih kebaikan.

al-Nahl: 125

Hikmah itu ialah dengan menggunakan pendekatan yang paling sesuai dengan sasaran dakwah, latarbelakangnya dan bentuk cabaran yang dihadapi. Hikmah juga memilih cara yang terbaik di kalangan yang baik-baik, jangan mengambil yang kurang baik walaupun secara realitinya adalah baik.

Firman Allah swt yang bermaksud:

Dan perangilah orang-orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu melampaui batas kerana Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas

al-Baqarah: 190

Hukum dan peraturan yang berkaitan dengan Jihad

HUKUM Jihad adalah wajib, secara fardhu kifayah dalam keadaan biasa; yakni sekiranya ada sebahagian daripada umat, atau masyarakat Islam atau dalam negara Islam yang menunaikannya maka bermakna Jihad telah ditunaikan, maka orang yang tidak menyertainya terlepas daripada dosa. Kadang-kadang dalam keadaan tertentu menjadikan hukum Jihad itu fardhu ain, yakni; wajib ke atas individu muslim apabila Islam, umat dan tanah airnya dalam bahaya, musuhnya sudah di perbatasan tanah air Islam atau sudah mencerobohinya.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

Jihad itu berterusan sehingga ke hari Qiamat.

Sayyidina Abu Bakar ra Khalifah pertama menegaskan:

Tiadalah sesuatu kaum yang meninggalkan Jihad melainkan Allah menurunkan bala yang menyeluruh ke atas mereka.

Islam memperuntukkan hukum-hukum yang berkaitan dengan Jihad, seperti syarat, rukun dan adab yang wajib ditunaikan. Bermula daripada pelaksanaan mengikut maknanya yang luas dan mengikut keperluan dan keutamaan, maka Jihad tidak boleh terkeluar daripada takrifnya yang merangkumi Jihad di dalam diri masing-masing; iaitu menentang hawa nafsu dan was-was iaitu syaitan yang menjadi penghalang Jihad atau yang mendorong tindakan Jihad yang melampaui batas. Cara pelaksanaan yang tepat mengikut keadaan, iaitu dengan lidah, tulisan sehinggalah menggunakan senjata apabila terpaksa.

Jihad mestilah dengan hati ikhlas, jangan memaksa orang lain supaya menganut Islam, jangan melampaui batas bila bercakap dan bila berhujjah, seperti menghina peribadi, keluarga dan kaum, menggunakan bahasa yang halus dan difahami. Walaupun terpaksa berperang namun tetap diharamkan melampaui batas, seperti bertindak kejam melampaui had. Umpamanya menyincang orang yang sudah terbunuh, membunuh orang yang tidak terlibat dengan peperangan, seperti paderi-paderi, sami-sami, kaum wanita, kanak-kanak, orang tua, orang yang uzur, juga mereka yang tidak terlibat dengan peperangan, seperti peniaga, petani, nelayan, tanaman, binatang ternakan dan sebagainya, walaupun dalam peperangan. Oleh itu, Islam mengharamkan penggunaan senjata atom, nuklear, menyerang kawasan awam, hospital, pasar dan sebagainyayang tidak menjadi tempat ketenteraan dan menghalang operasi ketenteraan di kawasan-kawasan berkenaan.

Islam tetap mengutamakan keamanan dan cara damai, maka wajiblah berdakwah, menyedarkan masyarakat, menegur dan memberi peringatan secara aman dalam negara demokrasi, walaupun ada kelemahannya seperti peraturan dan undang-undang yang tidak munasabah lagi zalim. Pejuang Islam hendaklah menghadapinya dengan sabar dan bijaksana. Inilah Sunnah Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul as seperti yang ditegaskan di atas.

Ada juga mereka yang tidak faham hukum Jihad atau sengaja mengelirukan apabila menafsirkan Jihad itu dengan hanya peperangan bersenjata saja dengan dalil perintah berperang di dalam al-Quran setelah berlakunya Hijrah dan terdirinya negara Islam yang pertama di Madinah. Sebenarnya itu adalah fahaman yang salah terhadap Jihad, kerana Allah swt telah menetapkan di dalam beberapa ayat yang diturunkan di Makkah, menyebut perkataan Jihad, di antaranya ialah firman Allah swt di dalam surah al-Furqan yang diturunkan di Makkah yang bermaksud:

Maka, janganlah kamu mentaati orang-orang kafir dan berjihadlah menghadapi mereka dengan jihad yang besar.

al-Furqan:52

Begitu juga dalam surah lain yang diturunkan di Makkah yang berkaitan dengan Jihad. Di kala itu umat Islam tidak diizinkan berperang, maka Rasulullah saw berjihad secara berdakwah, berpidato, berdailog dan memperdengarkan al-Quran yang terkandung di dalamnya perkara aqidah, kisah benar yang berlaku. Penduduk Makkah dan kabilah Arab yang datang mengunjungi baginda telah menerima Islam dan meninggalkan kesesatan yang diwarisi dari nenek moyang mereka. Hasil dari perubahan yang berlaku, Rasulullah saw dan para sahabat menghadapi tentangan yang hebat. Baginda dan sahabat menerimanya dengan sabar tanpa melakukan kekerasan dalam menghadapi tentangan tadi.

Artikel ini adalah ulasan yang di buat oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang



Monday, 19 November 2012

QUNUT NAZILAH



Bismillahirrahmanirrahim
Bersempena peristiwa dahsyat yang menimpa umat Islam hari ini di bumi Palestin secara khususnya, kita umat Islam di serata dunia adalah disunatkan (mengikut hadith-hadith sahih daripada Rasulullah SAW) ketika ini bagi melafazkan qunut nazilah pada setiap solat (jamaah) fardhu yang lima. Kalau kita jadi imam. Manakala setiap makmum pula perlulah mengaminkannya.
Qunut adalah perkataan Arab yang bererti ‘taat dan khusyuk kepada Allah’. Ia adalah satu istilah kepada perbuatan Rasulullah SAW yang mengangkat tangan berdoa selepas bangkit daripada rukuk rakaat yang terakhir. Qunut yang warid (bersumberkan amalan) daripada Rasulullah adalah seperti qunut solat witir dan qunut nazilah.
Nazilah adalah perkataan Arab berasal daripada kata ‘nazala’ bermaksud turun atau timpa. Ia bererti ‘suatu kesusahan, suasana genting, bencana yang menimpa manusia pada satu-satu masa’. Qunut nazilah yang dibacakan oleh Nabi adalah bersempena peristiwa peperangan Ahzab, peristiwa pembunuhan beramai-ramai para huffaz (penghafaz al-Quran) oleh kabilah Ri’l, Dzakwan dan ‘Ushayyah dan juga bagi memohon keselamatan beberapa sabahat baginda (spt Salamah Ibn Hisyam, ‘Iyyash bin Abi Rabi’ah dll) serta kaum muslimin yang ditindas.
Rasulullah SAW pernah mengamalkan qunut nazilah selama sebulan tanpa henti. Perkara ini tidaklah bermaksud menghadkan bacaan qunut tersebut selama itu tetapi ia sunat dibaca mengikut lama masa umat Islam berkekalan dalam sesuatu bencana. Kerana Rasulullah SAW menghentikan bacaan qunut tersebut setelah tawanan perang dibebaskan atau mad’u (mereka yang didakwahkan) itu memeluk Islam dan bertaubat.
Hadith imam Bukhari meriwayatkan Nabi melakukan qunut nazilah pada setiap solat Subuh, Zohor, Maghrib dan Isya manakala imam Ahmad dan Abi Daud meriwayatkan Nabi membacanya pada solat Asar juga. Terpulanglah kepada kita. Cuma paling kurang pun, marilah membaca qunut ini sekurang-kurang dalam solat Subuh, Asar dan Maghrib bagi menandakan sokongan kita kepada rakan-rakan dan sahabat yang berjuang di bumi Palestin. Kerana ini adalah antara yang kita mampu bantu.
Lafaz qunut nazilah hendaklah mengandungi doa keselamatan umat Islam dan doa kehancuran serta kekalahan musuh-musuh (atau diangkat bencana yang menimpa). Sebaik-baiknya hendaklah ringkas dan menggunakan lafaz Rasulullah SAW sendiri. Atau dengan sedikit tambahan seperti doa di atas. Biar sedikit tetapi ikhlas dan istiqamah daripada panjang lebar yang membebankan ahli jemaah yang lain (uzur, nak cepat dan sebagainya).
Wallahu aklam, semoga kita semua amalkan. InsyaAllah, bumi Palestin (tak lama lagi) akan diperintahkan oleh Islam. Allahu Akbar!
Rujukan: artikel di laman IslamWay.

Mari kenali Brigade Izzuddin al Qassam / " Briged Al-Qassam ".


JIKA :

- Britain mempunyai British Special Air Service (SAS),

- Amerika Syarikat dengan Navy Seals nya

- Israel dengan Shayetet 13,

Palestin mempunyai kelas tersendiri dengan tentera penggempurnya yang berani mati, Briged Ezzedeen Al-Qassam atau lebih dikenali sebagai Al-Qassam yang amat digeruni oleh rejim Zionis.

Al-Qassam, sebuah sayap tentera Hamas, dipelopori penubuhannya oleh pejuang Palestin seperti Sheikh Ahmad Yassin, Dr. Ibrahim Al-Maqadema dan Sheikh Salah Shehada pada tahun 1984.

Nama Al-Qassam adalah sempena nama pejuang yang syahid berdekatan Jenin pada tahun 1935, Ezzedeen Al-Qassam.

Baru-baru ini, penulis yang berada di Gaza atas tujuan rakaman siri dokumentari dijemput oleh kerajaan pemerintah Gaza, Hamas untuk mengunjungi pusat latihan Al-Qassam bagi menyaksikan satu demonstrasi latihan taktikal serangan briged itu. Difahamkan, peluang itu jarang sekali dibuka kepada rakyat Palestin apatah lagi orang luar.

Penulis diberi taklimat oleh komander yang tidak mahu dikenali atas tujuan keselamatan. Beliau berkata, briged elit itu dianggotai oleh pemuda berusia 30 tahun dan ke bawah sahaja.

"Objektif utama penubuhan Al- Qassam adalah mempertahankan tanah suci Palestin daripada penjajahan Zionis yang zalim, membebaskan tanah Palestin dan seluruh tanahnya yang dirampas di Tebing Barat serta memantapkan semangat jihad dalam kalangan orang Palestin," katanya.

Apabila ditanya jumlah tentera Al-Qassam pada masa ini, komander tersebut yang pada mulanya enggan menjawab memberitahu, bilangannya dalam lingkungan 25,000 orang.

Peraturan " Briged Al-Qassam ".

"Peraturan kami yang paling ketat ialah setiap tentera mesti solat lima waktu sehari secara berjemaah," ujarnya.

Tambah beliau, Al-Qassam juga mempunyai skuad wanita tetapi bukanlah barisan yang paling penting.

"Kami menggunakan wanita apabila keadaan memaksa. Contohnya, pernah sekali tentera kami dikepung oleh tentera Israel dalam sebuah masjid. Kami menghantar tentera wanita untuk masuk ke dalam masjid bagi menyerahkan baju lain kepada anggota yang terperangkap. Kemudian mereka berlakon keluar seperti orang biasa.

"Walaupun kami kehilangan tiga wanita dalam operasi itu, kami tetap berjaya kerana begitu ramai askar yang dapat diselamatkan," katanya.

Sudah menjadi perkara biasa apabila kedengaran letupan dan bunyi tembakan di Gaza bukan kerana serangan tentera Israel sebaliknya sesi latihan Al-Qassam.

"Di daerah Al-Zaytun, tentera Israel hanya memerlukan 10 minit untuk memasuki tanah Gaza dengan kereta kebal. Oleh itu, kami terpaksa bersedia setiap masa," kata seorang tentera Al-Qassam.

Briged ini juga terkenal dengan roket Al-Qassam, roket artileri buatan sendiri yang dikeluarkan dalam tiga model sepanjang tahun 2001 hingga 2011. Roket itu ditembak dari Gaza dan sering membawa kemusnahan yang dahsyat sehinggakan media Israel menggelarkan setiap roket yang memasuki Semenanjung Barat sebagai Qassam.

Penulis disajikan dengan satu demonstrasi selama lima minit dengan 20 tentera yang memainkan pelbagai peranan. Demo teknikal itu membabitkan dua kumpulan yang menyerang sebuah rumah kosong manakala sebuah kumpulan lain bertindak sebagai pasukan bantuan. Satu lagi pasukan akan memastikan tiadanya bantuan daripada tentera musuh (Israel).

Demonstrasi itu menggunakan peluru hidup, bom tangan, mesingan, senapang AK-47 dan roket grenad. Demonstrasi itu cukup membuktikan betapa hebatnya generasi muda ini dan wajarlah tentera Israel seramai 700,000 orang cukup gerun dengan Al-Qassam.

Sesudah sesi latihan itu, kesemua askar tersebut berkumpul dan bersujud syukur - satu amalan penting setiap kali sesudah satu peperangan melawan tentera Zionis.

Penulis juga dibawa berjumpa dengan beberapa tentera Al-Qassam sebelum mereka bergegas untuk menunaikan solat Asar. Namun, penulis diberitahu rakaman gambar tidak dibenarkan kerana ingin merahsiakan identiti setiap anggota mereka.

Penulis terkejut apabila mereka membuka topeng hitam mereka, kesemuanya mempunyai muka bersih dan bersinar, jelas nampak keikhlasan untuk menjadi tentera Islam yang tidak takut mati.

Salah seorang tentera bertanyakan negara asal penulis dan apabila disebut Malaysia, beliau menjawab: "Tanah ini milik kamu juga."

Jawapannya membuat penulis terkedu kerana maknanya sangat mendalam.

Sejak Intifada pada tahun 2000, seramai 800 askar Al-Qassam telah mati syahid. Bahkan apabila seseorang tentera Al-Qassam pulang daripada peperangan, mereka sering akan bertanyakan kepada diri sendiri -
'Mengapakah saya tidak syahid?'



Sumber: https://www.facebook.com/



19 November 2012


Saturday, 17 November 2012

British Actress Inspired by Prophet's Life


Myriam Francois-Cerrah Embraces Islam


 I embraced Islam after graduating from Cambridge. Prior to that I was a skeptical Catholic; a believer in God but with a mistrust of organized religion.
The Qur’an was pivotal for me. I first tried to approach it in anger, as part of an attempt to prove my Muslim friend wrong. Later I began reading it with a more open mind.
The opening of Al Fatiha, with its address to the whole of mankind, psychologically stopped me in my tracks. It spoke of previous scriptures in a way which I both recognized, but also differed. It clarified many of the doubts I had about Christianity. It made me an adult as I suddenly realized that my destiny and my actions had consequences for which I alone would now be held responsible.
In a world governed by relativism, it outlined objective moral truths and the foundation of morality. As someone who’d always had a keen interest in philosophy, the Qur’an felt like the culmination of all of this philosophical cogitation. It combined Kant, Hume, Sartre and Aristotle. It somehow managed to address and answer the deep philosophical questions posed over centuries of human existence and answer its most fundamental one, ‘why are we here?’
In the Prophet Muhammad, I recognized a man who was tasked with a momentous mission, like his predecessors, Moses, Jesus and Abraham. I had to pick apart much of the Orientalist libel surrounding him in order to obtain accurate information, since the historical relativism which people apply to some degree when studying other historical figures, is often completely absent, in what is a clear attempt to disparage his person.
I think many of my close friends thought I was going through another phase and would emerge from the other side unscathed, not realizing that the change was much more profound. Some of my closest friends did their best to support me and understand my decisions. I have remained very close to some of my childhood friends and through them I recognize the universality of the Divine message, as God’s values shine through in the good deeds any human does, Muslim or not.
I have never seen my conversion as a ‘reaction’ against, or an opposition to my culture. In contrast, it was a validation of what I’ve always thought was praiseworthy, whilst being a guidance for areas in need of improvement. I also found many mosques not particularly welcoming and found the rules and protocol confusing and stressful. I did not immediately identify with the Muslim community. I found many things odd and many attitudes perplexing. The attention given to the outward over the inward continues to trouble me deeply.
Prophet Mohammad (peace be upon him) said: 'Forgive him who wrongs you. Join him who cuts you off. Do good to him who does evil to you and speak the truth even if it be against yourself.'

There is a need for a confident, articulate British Muslim identity which can contribute to the discussions of our time. Islam is not meant to be an alien religion, we shouldn’t feel like we’ve lost all trace of ourselves. Islam is a validation of the good in us and a means to rectify the bad. Islam is about always having balance and I think the Prophet's (peace be upon him) message was fundamentally about having balance and equilibrium in all that we do.
The Prophet's message was always that you repel bad with good that you always respond to evil with good and always remember that God loves justice so even when people are committing serious injustices against you, you have a moral responsibility and a moral obligation in front of God to always uphold justice and never yourself transgress those limits.
Prophet Mohammad (peace be upon him) said: 'Forgive him who wrongs you. Join him who cuts you off. Do good to him who does evil to you and speak the truth even if it be against yourself.'
Islam's beauty really becomes to its own when it becomes manifest and it becomes manifest when you make it into a tool for the betterment of society, human kind and the world.
The ideal from an Islamic perspective is for ethics to become lived ethics, to become an applied body of values and not remain unfortunately as it often is cloistered in the mosque of somewhere which is some more divorced from reality.
Myriam Francois-Cerrah became popular when she was a child for acting in the 90's hit film 'Sense and Sensibility.' Now she is gaining more popularity for being one of a growing number of educated middle class female converts to Islam in Britain.
She has recently contributed to a series of videos on Islam produced in the UK titled (Inspired by Muhammad).
 Source: http://www.onislam.net

Wednesday, 14 November 2012

Penjelasan Hukum: Doa Awal Tahun dan Akhir Tahun


Penjelasan hukum : Doa Awal Tahun /Akhir Tahun

Oleh : Ustaz Syed Abdul Kadir al Joofre

Terbaca di beberapa blog dan forum baru-baru ini, memandangkan hampirnya kita memasuki tahun baru Hijrah, berkemundang sekali lagi seruan bahawa bacaan Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun merupakan satu bid'ah yang jelas haram di sisi Islam. Benarkan apa yang dihebohkan ini? Kalau benar mengapa saban tahun setiap jabatan agama negeri tidak pernah menghalang sambutan ini? Adakah tok mufti dan semua ustaz yang berada di setiap jabatan agama ni bersekongkol dalam kesesatan? Sama-sama kita kaji..

Biasanya apabila kita tidak mengetahui asas bagi satu masalah, maka kita akan mudah membuat keputusan yang salah. Asas dan sebab bagi satu masalah merupakan kunci bagi kita untuk mendapatkan jawapan bagi masalah tersebut. Di sini kita perlu mengkaji dua masalah. Mengapa dibaca doa akhir dan awal tahun. Seterusnya mengapa pula satu golongan lagi cuba untuk mengharamkan perbuatan ini.

Asas pendapat pertama

kita lihat dari sudut amalan para ulamak berkurun lamanya bukan sahaja di nusantara malahan di banyak lagi tempat di dunia, yang mengamalkan berdoa di akhir dan awal tahun. Apakah asas mereka? Jawapannya yang ringkas, bukankah kita semua mengetahui bahawa beredarnya bulan dan tahun ini merupakan tanda kekuasaan Allah? Maka tidak layakkah kita sebagai hamba yang lemah memuji Allah apabila kita memerhatikan kebesaranNya? Seterusnya, bukankah molek kalau kita akhiri akhir tahun kita dengan memohon ampun atas kesalahan kita sepanjang tahun lalu, dan seterusnya memulakan awal tahun baru, dengan berdoa kepada Allah agar tahun yang mendatang dipenuhi rahmah dan maghfirahNya? Doa itu senjata mukmin. Maka gunakanlah senjata ada sebaik mungkin.

Asas pendapat kedua.

Bid'ah dholalah (atau kata mereka bid'ah secara mutlak) adalah mengadakan sesuatu yg baru yang tiada asasnya langsung dalam agama. Itu kata kita. Ada di kalangan mereka yang menyalah erti bahawa bid'ah adalah sesuatu urusan agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Namun sangkaan ini amat tersasar dari kebenaran berdasarkan terlalu banyak dalil menunjukkan keharusan perkara dalam agama yang tidak dilakukan oleh Rasulullah seperti menghimpunkan Al-Quran dan azan solat jumaat sebanyak dua kali yang dilakukan oleh Saiyidina Usman. Maka diistilahkan pula oleh Imam Syafie dan para mujtahidin yang lain perkara ini sebagai bid'ah hasanah. Malah diklasifikasikan pula oleh Imam Nawawi bid'ah kepada 5 hukum taklifi yang ada. Mereka kata klasifikasi ini klasifikasi dari sudut bahasa, namun jika kita kaji bid'ah dari segi bahasa bukanlah yang dimaksudkan oleh Imam Syafie dan yg lain, tetapi bid'ah dalam agama.

Apapun yang diistilahkan kita sepakat mengatakan bahawa perkara yang dibaharukan yang tiada asasnya langsung dalam agama hukumnya haram dan bid'ah yang dholalah. Nah, sekarang mereka membuat pula satu kaedah. Jika satu ibadat itu dilakukan pada satu waktu tertentu atau hari tertentu atau bilangan tertentu tanpa ada hadis yang warid dari Rasulullah s.a.w. maka ianya dikira sebagai bid'ah (baca bid'ah dholalah) dan haram. 2 asas inilah yang dipegang menjadikan bacaan doa akhir dan awal tahun sebagai haram.

Maka apa pula komentar bagi kedua-dua hujjah kedua-dua golongan ini ya?

Perbincangan bagi hujjah pendapat yang pertama.
Dikatakan bahawa memuji Allah apabila memerhatikan kebesaran-Nya. Benar. Namun cara kita menunjukkan pujian dan bersyukur itu perlukan petunjuk dari Allah dan Rasul-Nya s.a.w. Bukannya mengikut fikiran kita semata-mata. Adakah berdoa tersebut cukup untuk menghapuskan segala dosa yang berlaku di sepanjang tahun. Kalau begitu mudahla, Buat dosa banyak-banyak. Akhir tahun doa jelah. Lagipun kalau doa ni pun da bid'ah dan berdosa, sebenarnya bukan hapuskan dosa tapi tambahkan dosa lagi.

Jawapan kepada perbincangan ini.

Cara kita menunjukkan pujian dan bersyukur adalah diharuskan selagi mana tidak melanggar syara'. Sebanyak mana pun kita bersyukur takkan cukup dengan nikmat yang Allah beri. Lagipun kita bukan bersyukur mengikut fikiran kita semata-mata, tetapi berdasarkan kepada petunjuk Allah dan Rasul-Nya jugak kan. Bukankah berdoa ini satu cara yang ditunjukkan dan diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Bukannya kita sambut dgn konsert atau pertunjukkan bunga api.

Berkenaan doa boleh menghapuskan dosa atau tidak tersebut, urusan tersebut diserahkan kepada Allah. Sesungguhnya Dialah yang memerintah kita supaya berdoa dan Dialah yang memakbulkan doa dan mengampunkan dosa. Ini merupakan usaha kita yg diperintah oleh-Nya. Hujjah buat dosa banyak2 kemudian berdoa adalah hujah yang dangkal, kerana tiada siapa yang mengetahui selama mana hayatnya. Juga ia seolah-olah mempermain-mainkan mereka yang berdoa setiap hari agar diampunkan oleh Allah. Mengapa tidak tunggu tua sahaja baru berdoa. waktu muda buat dosalah banyak2. Hujah yang amat cetek dan tidak perlu dihiraukan, tetapi perlu dijawab kerana banyak antara mereka yang cetek ilmu, tapi mengaku berilmu. Semua kita sepakat bahawa melakukan perkara yang dilarang oleh syarak secara pasti dan mesti adalah haram. Jadi mengapa perlu dipersoalkan perkara begini. Tetapi kita sebagai manusia yang tidak maksum pasti tidak akan lari dari kesalahan. Jadi kita perlu dari masa ke semasa meminta pengampunan dari Allah s.w.t. Niat melakukan dosa dengan harapan berdoa di waktu lain agar diampunkan adalah niat yang jelas salah dan terlarang.

Perbincangan hujjah pendapat yang kedua pula.

Perbincangan hujjah pendapat yang kedua. Apakah asas-asas yang diiktiraf dalam menentukan hukum dan adakah doa ini tiada asasnya langsung dalam agama? Para ulamak telah berselisih dalam perkara ini, namun mereka sepakat menentukan bahawa Al-Quran, Assunnah, Ijma' dan Qias secara umumnya adalah asas dalam menentukan hukum. (kecuali beberapa ulamak zahiri dan syiah yang menolak terus qias). Mereka pula hanya menganggap Al-Quran dan Assunnah dan ijtihad para mujtahidin berdasarkan dua sumber ini merupakan asas. Walaubagaimanapun kedua-dua masalah ini tidakla jauh bezanya jika difahami dengan betul. Jadi persoalan sekarang adakah di sana asas bagi doa ini dibaca?

Secara ringkasnya asas bagi berdoa secara umumnya adalah ayat-ayat Alquran dan Assunnah yang terlalu banyak menerangkan perintah berdoa tak kira masa dan tempat. Perintah2 ini tidak boleh kita khususkan kepada doa yang warid dalam alquran dan sunnah semata-mata, kerana ia dikira sebagai mengkhususkan sesuatu yg umum tanpa pengkhususnya. Selain itu warid dari Hadis2 dan asar para solihin keharusan berdoa selain dari yg warid mengikut keperluan kita asalkan tidak bercanggah dengan syarak.

Asas seterusnya dalam berdoa ini adalah berdasarkan maslahah (yang juga sumber perundangan hukum islam). Maslahah yang rajihah (yang boleh diguna pakai) dalam perkara ini ditentukan oleh para ulamak terdahulu bukan menurut pemikiran kita semata. Maslahah ini lebih jelas di zaman kita yang mana ramai di kalangan masyarakat kita sudah jauh dari ajaran Islam dan tidak reti berdoa lagi. Malah di tahun baru ini pun mereka tanpa segan silu membuat kemaksiatan. Bukankah molek jika kita menyeru mereka berdoa di waktu begini?

Jadi apabila ada asas-asas yang disebutkan maka kita tidak boleh menyebut amalan berdoa ini sebagai satu perkara bid'ah yang sesat. Malah boleh kita masukkannya di dalam bid'ah hasanah yang disebutkan oleh Imam Syafie.

Mereka juga menyatakan bahawa sesutu ibadat seperti zikir dan doa itu perlu menyamai Rasulullah dari sudut bilangan, masa, hari dan tempat. Sesuatu yang bercanggah dengan salah satu darinya adalah haram. Kita pula menjawab, di manakah dalil kepada penyataan ini? Ulamak terdahulu tidak pernah membuat kaedah sebegini. kaedah yang ada adalah, ibadat tidak menyalahi dari apa yang Rasulullah tunjukkan. Jangan Rasulullah bersolat subuh 2 rakaat kita bersolat 3 rakaat, kerana nak pahala lebih. Itu yang salah. Adapun berdoa dan berzikir di waktu yang tidak warid Rasulullah berzikir pada waktu tersebut adalah tidak diharamkan. Kerana Rasulullah sendiri sentiasa berzikir dan berdoa. Selain itu perintah berzikir berdoa tidak pernah mengkhususkan masa dan tempat. Tiada salahnya jika kita hanya mengaji Al-Quran selepas maghrib setiap hari dan memerintahkan pula anak-anak kita berbuat sedemikian, walaupun tidak warid dalam hadis Rasulullah ada mengkhusukan begitu. Itu kita sepakat bukan. Jadi mengapa kita mengkhususkan pula sebelum maghrib akhir zulhijjah untuk berdoa dikira sebagai sesuatu perbuatan yang haram?

Hujjah mereka seterusnya adalah kebaikan sesuatu perkara adalah berdasarkan al-Quran dan As-sunnah. Maka kita katakan bahawa kebaikan berdoa ini juga adalah berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah yang menyuruh kita berdoa tanpa mengira waktu dan tidak pernah pula melarang kita berdoa di waktu2 tertentu. Maka kita simpulkan bahawa berdoa awal dan akhir tahun ini merupakan perkara yang baik menurut syara'. Bid'ah mustahabbah kata Imam Nawawi.

Kesimpulan:

Doa di awal dan akhir tahun merupakan sesuatu perkara yang baik dan harus dilakukan oleh setiap lapisan masyarakat, namun ia bukanlah perkara yang wajib. Anda hendak berdoa, berdoalah di setiap waktu dan ketika. Setiap waktu dan ketika itu termasuk juga padanya doa di awal dan akhir tahun. Berdoalah semoga dosa kita di tahun yg lalu diampunkan dan amalan kita diterima. Jua berdoalah moga di tahun baru ini kita dibantu melawan syaitan, nafsu yang menyeru kejahatan serta dibantu melakukan amal ibadat sebanyak mungkin.

Wallahu A'lam

Wasallallahu 'Ala Saiyidina Muhammad Wa'ala Alihi Wasohbihi Ajma'in, Walhamdulillahi Rabbil 'Alamin

Sumber :

1. http://aljoofre.blogdrive.com/archive/10.html

2. http://aljoofre.blogdrive.com/archive/11.html

Biodata Penulis :

Pengkhususan : Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam bidang Syariah dari Universiti Al-Azhar, Mesir dan seterusnya meyambung Sarjana Syariah juga di Mesir (Feqh Perbandingan Mazhab) (kajian bertajuk: Hukum hakam Masjid : Kajian Perbandingan Mazhab dan Permasalahan Kontemporari).Mantan Ketua Moderator Agama Laman Iluvislam.Com. Kini bertugas sebagai pegawai di Sekretariat Himpunan Ulama’ Rantau Asia (SHURA)