ZULHEIMY MAAMOR

Sunday, 31 December 2023

Inilah Sifat Dan Sikap Manusia Yang Disebut Di Dalam Al-Quran! Subhanallah! Ia Sangat Tepat

SUMBER: ISLAM ITU INDAH

Dalam Al-Qur’an yang Allah SWT turunkan sebagai petunjuk dan pedoman bagi umat manusia. Secara gamblang telah jelas tabiat manusia sebagai berikut:

1. Memiliki bentuk penciptaan yang sempurna. Sebagaimana firman Allah SWT, “Sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya,” (QS At-Tin: 4).

2. Kecintaan kepada lawan jenis dan keluarga. Allah SWT berfirman, “Dijandikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu wanita-wanita, anak-anak…,” (QS Ali-Imran: 14).

3. Kecintaan terhadap harta. Allah SWT berfirman, “Dijandikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak, dan sawah lading. Itulah kesenagan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik (surga),” (QS Ali-Imran: 14).

Dan dari firman Allah yang lain, “Dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan,” (QS Al-Fajr: 20).

4. Cenderung memiliki sifat kedekut. Dan Allah SWT berfirman, “Dan apabila ia mendapat kebaikan ia sangat kedekut,” (QS Al-Ma’arij: 21).

5. Suka berkeluh kesah ketika mendapat kesulitan. sebagaimana firman Allah SWT, “Sesungguhnya, manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kedekut. Apabila ia ditimpa kesulitan ia berkeluh kesah,” (QS Al-Ma’arij: 20).

6. Sering tergesa-gesa. Allah berfirman, “Dan manusia mendoa untuk kejahatan sebagaimana ia mendoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa,” (QS Al-Isra’: 17)

7. Suka menzalimi diri sendiri dan lupa terhadap RabbNya. Dalam firman Allah SWT, “Sesungguhnya, Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi, dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir amanat akan mengkhianatinya, dan dipikulah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya, manusia itu amat zalim dan bodoh,” (QS Al-Azab: 72).

8. Memiliki kecenderungan untuk berbuat salah atau dosa. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW, “Setiap Anak Adam suka berbuat salah, dan sebaik-baik yang berbuat salah adalah yang bertaubat,” (HR Ibnu Majah).

9. Kecenderungan untuk beragama dan mengagungkan sesuatu(taqdis). Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah setiap manusia lahir melainkan dalam keadaan fitrah, kedua orangtuanyalah yang menjadikannya Yahudi dan Nasrani,” (HR Bukhari).

Copy and paste: 31/12/2023 > 18 Jamadilakhir 1445H: 11.28 pm


Friday, 29 December 2023

MELAYU ADALAH PEMBUKA AWAL PULAU PINANG

SUMBER: PENANG KINI

Benarkah Francis Light adalah pembuka Pulau Pinang?
Isu sejarah pembukaan Pulau Pinang ini bukan isu baru, sebaliknya ia adalah isu yang sudah lama diperdebatkan dan sepatutnya sudah selesai. Kali ini isu yang sama dibangkitkan semula padahal sebelum ini tidak ada pihak yang betul-betul peduli tentang sejarah Melayu Pulau Pinang yang memang telah lama tidak diperbetulkan faktanya. Seharusnya pihak yang bertanggungjawab memaparkan maklumat yang tepat dan terkini berkenaan sejarah pembukaan Pulau Pinang dan bukannya sejarah yang menyimpang dan menidakkan penglibatan orang Melayu. Ramai sudah tahu bahawa cara pengambilan Pulau tersebut oleh British penuh dengan penipuan serta helah malah dikecam oleh pentadbir kolonial sendiri. Namun tidak banyak yang dilakukan oleh kita untuk memperbetulkan kesilapan tersebut sehinggalah Malaysia mencapai kemerdekaan.
Tambahan pula, pengaruh eurosentrik yang masuk dalam penulisan sejarah tempatan menjadikan sejarah masyarakat Melayu semakin kabur dan tidak penting. Sejarah tempatan yang ditafsir berpandukan world view atau pandangan sarwa para Orientalis barat mula menjadi rujukan masyarakat kita sendiri. Dalam konteks ini, sejarah Pulau Pinang turut mengalami nasib yang sama. Sumbangan Inggeris serta masyarakat lain yang dilihat oleh penjajah sebagai penyumbang utama kepada pembangunan Pulau itu diberi perhatian utama dalam tulisan-tulisan awal. Hal ini menyebabkan sejarah awal sebenar negeri itu mula terkubur lantas tidak dapat bersaing dengan sejarah yang dicipta pihak penjajah.
Pengambilan Pulau Pinang oleh Francis Light pada 11 Ogos 1786 merupakan titik penting dalam catatan sejarah kita kerana ia menandakan bermulanya kemasukan kuasa Inggeris dalam negeri-negeri Melayu. Sejak itu Pulau Pinang telah diceraikan daripada Kedah dan mula menjadi sebuah koloni Inggeris. lroninya pula, Inggeris terus diiktiraf sebagai pembuka negeri sementara, kisah masyarakat tempatan yang lebih awal muncul di negeri itu terpinggir tidak dipedulikan. Justeru artikel ini cuba untuk melihat sejarah Pulau Pinang sebelum dijadikan koloni British, agar kisah masyarakat Melayu yang terpinggir dalam catatan sejarah negeri yang terknal sebagai Pulau Mutiara tersebut dapat dikembalikan semula.
Sejarah Pulau Pinang sebenarnya sangat panjang dan berkait terus dengan sejarah Kedah. Sebagaimana Kedah sejak 2500 tahun yang lampau telah wujud satu ketamadunan Melayu maritime yang hebat, sudah pastinya Pulau Pinang sentiasa menjadi kawasan laluan kapal-kapal dagang Melayu dan antarabangsa sejak zaman berzaman. Kajian-kajian Arkeologi yang dibuat di sebelah Pulau dan Seberang Perai menunjukkan kawasan tersebut telah didiami manusia sejak 5000 tahun yang lalu. Dipercayai manusia dari zaman Neolitik pernah menetap di sekitar Seberang Perai dari jumpaan artifak di tapak penggalian Guar Kepah. Selain itu semasa pemunggaran tanah untuk membina bangunan KOMTAR telah ditemui beliung atau kapak kuno yang membuktikan bahawa Pulau tersebut pernah berpenghuni sejak zaman purba. Hal ini dengan jelas menolak hujah yang mengatakan bahawa Pulau itu langsung tidak berpenghuni sebelum dibuka oleh Inggeris.
Sebelum diambil alih oleh British, Pulau Pinang sering digambarkan dalam catatan pelawat Inggeris awal sebagai tempat persinggahan nakhoda kapal-kapal kecil dari Sumatera dan kapal pedagang Inggeris yang berulang alik ke Asia Tenggara. Antara pedagang berbangsa Inggeris yang paling awal menemui Pulau Pinang ialah Kapten James Lancaster. beliau mendapati Pulau Pinang pada waktu itu tidak berpenghuni. Berkemungkinan catatan inilah yang membuatkan pengkaji barat seperti Mills, menjadikan pendudukan Francis Light di Pulau Pinang pada tahun 1786 itu sebagai permulaan sejarah negeri itu. Menurut Mills, sewaktu Francis Light mendarat, Pulau Pinang hanyalah merupakan kawasan berhutan yang tidak berpenghuni. Ternyata kenyatan beliau adalah tidak benar.
Ahli sejarah tidak pernah menafikan bahawa Francis Light bertanggungjawab memajukan pelabuhan dan negeri itu melalui dasar-dasar ekonomi bebasnya. Namun benarkah Pulau Pinang hanya tempat singgah para nelayan kecil dan tidak wujud masyarakat tetap sebelum Francis Light memajukannya? Sebenarnya gambaran yang dilihat oleh orang lnggeris yang mendarat di Pulau Pinang pada tahun 1786 terhad di kawasan Bandar pelabuhan sahaja, iaitu sekitar kawasan pendaratan di Tanjung Penaga. Kutipan daripada cerita-cerita lisan orang Melayu oleh orang Inggeris sendiri sejak abad ke19 dan juga maklumat pelawat lnggeris awal di Pulau Pinang menuniukkan Pulau itu telah pun didiami sebelum ketibaan Francis Light. Pelayar Melayu menamakan Pulau tersebut sebagai Pulau Kesatu dan penduduk di sekitar Seberang Prai mengenalinya sebagai Tanjung Penaga.
Catatan yang dibuat Kapten dan Komander Pasukan Meriam Bengal yang berpangkalan di Pulau Pinang pada awal abad ke-l9, mengukuhkan hujah bahawa orang Melayu merupakan pembuka Pulau tersebut. Menurut beliau, pada waktu pulau itu diambil alih oleh British, salah seorang penduduk asal memberitahunya bahawa lebih kurang 60 tahun yang lalu terdapat lebih daripada 2000 orang mendiami pulau tersebut. Kebanyakan penduduk ini menyara kehidupan mereka dengan melanun kapal pedagang yang berulang alik ke Kedah. Apabila Sultan Kedah mengetahui perkara tersebut, baginda telah menghantar tenteranya untuk mengusir mereka. Maklumat dari penduduk asal ini dilihat mempunyai kebenarannya berdasarkan penemuan tanah perkuburan seluas dua batu persegi di Pulau Pinang.
----------
Datok Keramat.
Stevens dalam Journal Malayan Branch Royal Asiatic Society, Jilid 7 keluaran 1929, mendapati terdapat beberapa kawasan di Pulau Pinang yang telah dihuni orang Melayu sebelum kedatangan Francis Light berdasarkan penemuan kawasan perkampungan dan tanah perkuburan seluas 18 ekar di Datok Keramat. Maklumat berkenaan kampong dan tanah tersebut ada dicatat di dalam satu daftar yang bertarikh 1795 yang mengesahkan bahawa tanah di Datok Keramat itu telah dihuni sejak 90 tahun yang lalu. Hal ini membuktikan bahawa Pulau Pinang sudah pun dibuka oleh orang Melayu sejak tahun 1705.
Perkampungan Datok Keramat telah dibuka oleh seorang yang bemama Datok Keramat yang dikatakan berketurunan Acheh. Sebelum kedatangan Francis Light, orang Acheh telah pun hadir di bumi Pulau Pinang untuk memperdagangkan barangan mereka di suatu kawasan terbuka di Teluk Jelutong. Datok Keramat dan adiknya, Haji Bayan, bertanggunjawab meneroka kawasan tersebut hingga menjadi sebuah perkampungan. Pada tahun 1795, kawasan tanah perkuburan itu dikatakan menjadi milik Datok Maharaja Setia, pembesar Kuala Muda yang mewarisinya daripada Datok Keramat. Selain tanah perkuburan tersebut, Datok Maharaia Setia juga memiliki 50 ekar tanah lain di sekitar kawasan tersebut. Pembesar ini juga mempunyai hubungan yang baik dengan Francis Light.
Dalam survey yang dilaksanakan di Muka Head untuk projek Taman Negeri, telah ditemui enam pasang batu nisan di Teluk Duyung. Batu nisan ini menunjukkan ciri-ciri batu nisan Acheh. Kajian menunjukkan bahawa batu nisan tersebut berkemungkinan berasal dari era penghujung 1500 sehingga pertengahan 1700. Ini bermakna berkemungkinan telah ada masyarakat Melayu Acheh di Muka Head seawal tahun 1600. Kawasan ini juga banyak dikaitkan dengan Acheh, contohnya Kampung Pantai Acheh. Malah survei mendapati kebanyakan penduduk di Teluk Bahang mengakui berketurunan Acheh. Ada generasi tua yang rnemberikan maklumat bahawa terdapat lebih 300 batu nisan Acheh di Teluk Duyung tetapi nisan tersebut telah musnah akibat ditumbuhi hutan. Sekiranya hal ini benar, maka jelas ini membuktikan bahawa Pulau ini telah dibuka awal dari 1700.
------------
Haji Mohammad Salleh (Nakhoda Intan) dan Nakhoda Kechil.
Selain daripada orang Melayu berketurunan Aceh dan Kedah, terdapat juga kawasan lain di Pulau Pinang yang turut dibuka oleh orang Melayu dari Sumatera Barat. Antara tokoh yang disebutkan dalam sejarah masyarakat tempatan Pulau Pinang ialah Haji Mohammad Salleh dan seorang lagi ialah Datuk Janatun. Kawasan Batu Uban adalah satu kawasan yang dibuka oleh orang Melayu dari Sumatera Barat. Kawasan ini dibuka oleh Haji Mohammad Salleh yang dikenali sebagai Nakhoda Intan atau nama sebenar beliau ialah Raja Nan Intan lbni Almarhum Tengku Pateh Sebatang. Beliau berasal dari Kampung Buadi, Paya Kumboh, Sumatera dan mempunyai hubungan darah dengan kerabat diraja Melayu Pagaruyung.
Tarikh sebenar kedatangan Haji Mohammad Salleh ke Pulau Pinang adalah tidak jelas, namun dipercayai pembukaan Batu Uban berlaku antara tempoh tahun 1710 hingga 1734. Tokoh ini bersama para pengikutnya berhijrah ke Pulau Pinang kerana berlakunya perebutan kuasa di Pagaruyong antara puak yang berpegang teguh kepada adat dengan golongan yang ingin kembali kepada ajaran Islam yang betul. Haji Mohamad Salleh yang berpihak kepada golongan agama dan tidak suka dengan pertelingkahan tersebut telah membuat keputusan untuk merantau keluar dari tanah asalnya dan menetap di Pulau Pinang tepatnya di Batu Uban. beliau telah membina sebuah surau kecil untuk dijadikan tempat beribadat penduduk setempat.
Surau yang terbina pada tahun 1734 tersebut kemudiannya diperbesar menjadi masjid berdasarkan catatan di papan tanda masjid itu pada hari ini. Kubur Haji Mohammad Salleh atau Nakhoda Intan terletak bersebelahan dengan masjid tersebut. Bilangan penduduk Batu Uban semakin meningkat berikutan perpindahan masuk lebih ramai orang Melayu dari Sumatera termasuk kaum kerabat Nakhoda Intan sendiri dari Sumatera Barat. Masyarakat Batu Uban juga menjalinkan hubungan yang rapat dengan orang Kedah. Haji Mohammad Salleh contohnya telah berkahwin dengan seorang wanita dari Seberang Perai yang bernama Cik Aishah atau lebih dikenali dengan nama Cik Tunggal.
Sehingga tahun 1734, kawasan yang dibangunkan oleh Haji Mohammad Salleh telah berkembang sehingga ke kawasan Tanjung. Kawasan dibahagian yang menghala ke Tanjong dipunyai dan diuruskan oleh adiknya, Nakhoda Kechil. Dipercayai bahawa apabila Pulau tersebut diserahkan kepada Inggeris, Nakhoda Kechil terpaksa akur. Beliau kemudian meneruskan hubungan baik dengan Francis Light. Malah beliau telah diberi kepercayan oleh Francis Light untuk mengawasi perairan pantai dan pasar-pasar kecil yang dibina oleh orang Kedah yang membawa masuk barangan ke Pulau Pinang untuk didagangkan. Catatan awal Inggeris sendiri menyebut bahawa Nakhoda Kechil dan kaum keluarganya mempunyai jaringan perdagangan dengan pedagang-pedangang Inggeris sehingga ke Calcutta. Mereka bukanlah hanya nelayan kecil atau petani sawah semata tetapi adalah pelayar dan pedagang antarabangsa.
Batu Uban juga selalu dikunjungi oleh Sultan Kedah dan pendakwah Arab. Apabila Sultan datang ke Batu Uban, penduduk setempat bergotong-royong menyediakan santapan untuk baginda dan pengikutnya yang biasanya tinggal beberapa hari di situ. Pendek kata, wujudnya hubungan baik antara Haji Mohammad Salleh dengan pihak Kesultanan Kedah. Orang Arab yang belayar untuk berdagang dan mengembangkan lslam berlabuh di Batu Uban setelah mendengar adanya pemimpin Melayu di situ. Kehadiran orang Arab menyebabkan berlakunya perkahwinan campur dan mewujudkan golongan Arab Peranakan di negeri itu. Salah seorang anak perempuan Haji Mohammad Salleh, misalnya, telah berkahwin dengan Sheikh Ahmad Makawi, seorang Arab yang kemudiannya menjadikan Batu Uban sebagai tempat pengajaran lslam.
Kebanyakan tanah yang ditreroka orang Melayu di Pulau Pinang adalah untuk penanaman padi, tebu, kelapa, dan dusun buah-buahan. Dikatakan bahawa selepas empat tahun pembukaannya, beberapa kawasan sawah padi telah dikesan di Sungai Kluang (780 ekar), kawasan di antara Sungai Pinang dan Sungai Kluang (260 ekar), di sekitar tebing barat Sungai Pinang (antara 650 hingga 780 ekar), dan di sekitar Tanjung Tokong. Sehingga tahun 1792, kawasan penanaman padi yang diusahakan oleh orang Melayu Pulau Pinang telah meningkat kepada 3,000 ekar.
------------
Datok Janatun.
Seorang lagi tokoh yang disebut sebagai pembuka awal Pulau Pinang ialah Datok Janatun. Kisah perantauan beliau ke Pulau Pinang hampir serupa dengan kisah Haji Mohammad Salleh. Pada tahun 1749, Datok Janatun, yang merupakan seorang pembesar di istana Pagaruyong bersama-sarna seorang saudaranya bernama Datok Setia dan 180 orang pengikut serta hamba dari kalangan orang Batak telah meninggalkan kampung mereka kerana berselisih pendapat tentang soal agama dan adat. Kedua-dua rnereka ialah saudara muda kepada Sultan Pagaruyong. Semasa membawa diri, mereka membuang gelaran diraja dan memakai gelaran Datok. Mereka menuju ke Kedah dengan dua buah kapal layar membawa bersama beberapa buah al-Quran tulisan tangan, untuk dijual di Kedah. Datok Janatun kemudian telah menghadiahkan sepuluh buah al-Quran tulisan tangan tersebut kepada Sultan Muhammad Jiwa Zainal Azilin Muazzam Shah ll.
Sebagai balasan, baginda Sultan Kedah telah menganugerahkan 100 ekar tanah dari Batu Uban hingga ke Gelugor kepada Datok Janatun dan adiknya. Sultan Kedah tidak keberatan untuk memberikan tanah itu kepada orang Melayu Sumatera kerana ingin membalas jasa baik mereka yang pernah membantu Kedah menentang Siam. Pemberian tanah dari Batu Uban ke Gelugor tersebut tentu didorong oleh kewujudan masyarakat dari Sumatera yang telah mendiami kawasan tersebut lebih awal. Pembukaan petempatan tersebut berlaku pada tahun 1759, iaitu 15 tahun sebelum Francis Light membuka Pulau Pinang. Tanah itu dijadikan perkampungan dan dimajukan sebagai kawasan pertanian. Hasil tanaman dari kawasan tersebut diangkut melalui Sungai Gelugor dan kemudian dibawa ke petabuhan Batu Uban untuk didagangkan
Selain mengerjakan aktiviti pertanian, Datok Janatun dan Datok Setia juga menjalankan kegiatan perniagaan. Usaha ini memberikan mereka kehidupan yang selesa serta mendapat penghormatan masyarakat. Nama baik dari segi keutuhan ekonomi serta ilmu agama menyebabkan keluarga beliau mula bersemenda dengan beberapa orang Syed dan Syeikh Arab di Pulau Pinang, Kedah dan negeri-negeri lain. Datok Janatun meninggal dunia pada tahun 1789 dan dikebumkan di Gelugor. Ada di kalangan kaum keluarganya masih lagi meneruskan pekerjaan nenek moyang mereka, iaitu berniaga.
Pada tahun 1800, cucu Datok Janatun yang bernama Ahmad membuat keputusan merantau ke Perak. Beliau bersama-sama adik bongsunya, Mohd. Fakir dan mertuanya, Sheikh Abdul Rahman al-Baghdadi menuju ke Terong yang terletak di daerah Larut dan Matang di timur laut Perak dan membuka tanah di situ. Pada masa generasi ketiga inilah tanah kurniaan Sultan Kedah di Batu Uban itu dicagarkan kepada David Brown, seorang saudagar lnggeris. Tanah itu dilelong oleh kerajaan pada tahun 1919 kerana cukai tanah tidak dibayar. David Brown akhirnya membeli tanah itu. Begitulah sedikit sebanyak berkenaan sejarah pembukaan beberapa kawasan di Pulau Pinang yang diterokai dan dibuka oleh orang-orang Melayu.
---------------
Kesimpulan.
Dapat kita rumuskan disini bahawa penempatan awal di Pulau Pinang sebenarnya bukan dibuka oleh orang Inggeris mahupun bangsa lain. Namun demikian ini bukan bermakna kita menidakkan sumbangan Fancis Light sebagai orang yang bertanggungjawab memajukan Pulau tersebut. Tetapi tindakan pihak tertentu yang sengaja mahu memesongkan fakta dengan mengatakan bahawa Pulau tersebut tidak berpenghuni sebelum dibuka dan diterokai oleh Inggeris adalah satu kekeliruan sejarah yang harus diperbetulkan.
Pulau Pinang telah diterokai dan dibuka oleh orang Melayu jauh lebih awal daripada kedatangan Inggeris pada tahun 1786. Adalah mustahil untuk dikatakan bahawa Pulau tersebut langsung tidak berpenghuni sebelum kedatangan Inggeris. Hal ini kerana kedudukan pulau tersebut yang sangat strategik terletak di Selat Melaka, malah kedudukannya yang dekat dengan Kedah sudah semestinya menjadi tumpuan para pelayar Melayu dan pedagang sejak berkurun lamanya. Kewujudan masyarakat Melayu di pulau tersebut juga bukanlah bersifat sementara atau hanya menyinggah sahaja. Malah mereka merupakan masyarakat menetap yang mempunyai sistem pentadbiran tersendiri yang tunduk kepada Kesultanan Kedah.
Apabila Kedah terpaksa menyerahkan Pulau Pinang kepada Inggeris, hubungan orang Melayu di Pulau Pinang dengan kesultanan Kedah hampir putus. Masyarakat Melayu Pulau Pinang terpaksa menyesuaikan system kehidupan mereka dengan corak baru yang diperkenalkan oleh kolonial Inggeris. Kepentingan Batu Uban dan kawasan penempatan Melayu lain sebagai kawasan tumpuan kegiatan ekonomi dan keagamaan orang Melayu di Pulau Pinang diambil alih kawasan baru yang dibangunkan oleh pihak British. Akibatnya orang Melayu Pulau Pinang terpaksa bersaing dengan kaum-kaum pendatang baru, dan lama kelamaan sejarah serta bukti-bukti kewujudan mereka sebagai peneroka awal makin terpinggir dan tidak diketahui ramai, hinggakan ada pihak yang cuba memesongkan sejarah sebenar pembukaan pulau tersebut dengan mengatakan yang ia dibuka oleh bangsa lain dan bukan orang Melayu. Maka dengan itu kita sebagai anak Melayu harus sedar perkara ini dan memastikan agar sejarah kita terpelihara dan dihormati. Sekian, wallah hu’alam.
~ASJ~
Sumber:
• Badriyah Haji Salleh, Trade and Traders: Economy and Cultures between South India and the West Coast of Peninsular Malaysia: Special Focus on Kedah and Penang.
• Stevens, F. G. (1929) "A Contribution to the Early History of Prince of Wales lsland. Joumalof the Malayan Bnnch RoyalAsiatic Society, Jil. 7, Bah. 3.
• Nordin Hussin, Trade And Society In The Straits Of Melaka, Dutch Melaka and English Penang, 1780-1830. Nias press, Singapore,2007.
• Noriah Mohamed, Muhammad Haji Salleh, Mahani Musa, Mokhtar Saidin, Ahmad Jelani Halimi, Mohd lsa Othman, Sohaimi Abd. Aziz, Sejarah Awal Pulau Pinang, Pusat Pengajian llmu Kemanusiaan Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang. 2006.
• Utusan Online, 12 Jun 2015.

Copy and paste:
29 Disember 2023 > 17 Jamadilakhir 1445H: 9.37 pm

SIAPAKAH PENGASAS PULAU PINANG?

Oleh : Asyraf Asyraf > PERISTIWA N' SEJARAH

Kalau ikut sejarah orang putih, tak lain dan tak bukan, Francis Light lah kan.
Akan tetapi tahukah anda sebenarnya perkataan pengasas adalah tidak tepat dan tidak ada pengasas bagi Pulau Pinang. Ini adalah kerana sebelum kedatangan Francis light pada 1786, Pulau Pinang telah pun diduduki oleh orang-orang Melayu dan merupakan sebahagian daripada Wilayah Kedah.
Dalam kajian yang dilakukan oleh Prof Ahmad Murad Merican, dari USM terdapat 5 nama tokoh melayu di Pulau Pinang sebelum tahun 1784, dan terdapat rekod dan catatan berkenaaan tokoh-tokoh tersebut. Jom kita kenali siapakah mereka.
1. Datuk Keramat (1705 - 1710)
  • Datuk Keramat adalah orang yang paling awal menduduki Pulau Pinang.
  • Dikatakan Datuk Keramat berasal dari Acheh dan ada yang mengatakan dari India.
  • Beliau belayar dari Kedah ke Pulau Pinang melalui Sungai Pinang (Jelutong) dan menetap di sini.
  • Datuk Keramat mempunyai 2000 pengikut dan pada masa tersebut terdapat 10000 orang melayu di Pulau Pinang.
  • Datuk Keramat mempunyai adik bernama Haji Bayan dan Datuk Maharaja Setia (1810) adalah dari keturunan Datuk Keramat.
2. Nakhoda Nan Intan (Haji Mohd Salleh) (1734)
  • Nakhoda Nan Intan adalah tokoh yang membuka Batu Uban dan membina Masjid Batu Uban. Bukan saja di Batu Uban, beliau juga dikaitkan dengan masyarakat di Melaka dan membuka Masjid di sana.
  • Beliau adalah pendakwah dan berulang-alik belayar dari Batu Bara (Sumateara) ke Kuala Kedah ke Kuala Muda, Melaka dan seterusnya menetap di Pulau Pinang.
  • Sultan Kedah telah memberikan 50 ekar tanah di Batu Uban kepada beliau.
  • Batu Uban dulu merupakan bandar pelabuhan yang pertama di Pulau Pinang, dan tempat pertemuan masyarakat Melayu, Arab dan India.
3. Nakhoda Ismail (Nakhoda Kecil)
  • Nakhoda Keci berasal dari Paya Kumbuh, Sumatera Barat.
  • Kawasan penempatan beliau adalah di Jelutong.
4. Datuk Jenantun
  • Meninggal dunia pada tahun 1789
  • Beliau juga berasal dari Paya Kumbuh, Sumatera Barat.
  • Beliau belayar dari Batu Bara, Tanjung Penaga, Kuala Kedah, Sungai Korok dan seterusnya menetap di kawasan Bukit Gelugor.
  • Beliau telah diberi 100 ekar tanah di Bukit Gelugor, kerana membantu Sultan Kedah dalam peperangan dengan Bugis semasa pemerintahan Sultan Muhammada Jiwa.
5. Datuk Setia
  • Datuk Setia merupakan adik ipar kepada Datuk Jennatun.
  • Beliau adik kepada isteri Datuk Jennatun di Sumatera.
Nama-nama di atas merupakan tokoh-tokoh awal yang terdapat dalam rekod dan catatan sejarah Pulau Pinang. Berkemungkinan besar terdapat ramai lagi tokoh-tokoh lain pada kurun ke 14, 15 dan seawalnya, tetapi tiada rekod dan catatan pada waktu tersebut.
Dengan ini terbuktilah bahawa Pulai Pinang bukanlah ditemui atau diasakan oleh Francis Light seperti yang di tulis oleh penjajah Inggeris.
Orang-orang Melayu telah lama menetap di Pulau Pinang dan Pulau Pinang adalah sebahagian daripada tanah besar Kedah pada masa tersebut.

Copy and paste:
29 Disember 2023 > 17 Jamadilakhir 1445H: 9.19 pm

SARAWAK BORDER SCOUTS, 1964


SUMBER : BORNEO ORACLE

SARAWAK Rangers penubuhannya adalah di era Sarawak dibawah pemerintahan keluarga Brooke dan kemudiannya Iban Trackers yang ditubuhkan ketika Sarawak dibawah Koloni British Borneo lagi. Dan perkhidmatan mereka dituntut sehingga ke bumi Malaya walaupun pada ketika itu, Sarawak, North Borneo (Sabah) dan Malaya belum lagi membentuk Malaysia. Namun dek kerana diperintah oleh Koloni Mahkota Sarawak British pada masa itu maka kesemua “bujang berani” kita ini telah mencurahkan kudrat untuk keamanan di bumi Malaya suatu ketika dahulu.
Itu sejarah Sarawak Rangers mahupun Iban Trackers yang sudah terkenal seantero dunia yang berkait rapat dengan rakyat Sarawak yang kemudiannya diserapkan menjadi menjadi Tentera Darat Diraja Malaysia apabila Malaysia terbentuk. Namun begitu mungkin pensejarahan satu lagi pasukan keselamatan yang dikenali sebagai The Sarawak Border Scouts tidak begitu diketahui oleh masyarakat Sarawak sendiri.
Sarawak Border Scouts merupakan salah satu daripada pasukan yang telah ditubuhkan melalui persefahaman di antara Kerajaan Negara Komanwel yang didokongi oleh British serta Kerajaan Malaysia yang baru sahaja dibentuk. Menurut sejarahnya pasukan ini merupakan antara yang paling banyak memainkan peranan untuk menjadi agen penghubung antara pasukan keselamatan Malaysia dan juga tentera Negara Komanwel bagi menghadapi Konfrantasi Malaysia-Indonesia yang berlangsung dari tahun 1962 sehingga 1966. Walaupun pada masa itu terdapat ramai Sarawak Rangers dan Iban Trackers yang sudah diserapkan menjadi anggota tentera Malaysia namun begitu ianya masih tidak cukup lebih-lebih lagi di kawasan sempadan baik Sabah dan Sarawak yang mudah dibolosi oleh gerila-gerila dari Kalimantan.
Maka sekitar tahun 1964 bagi memperkuatkan lagi satu operasi sulit di Borneo yang tidak diwar-warkan iaitu Operasi Claret, seramai 1,500 orang daripada etnik Iban, Bidayuh, Kayan, Kenyah, Kelabit dan yang lain-lain di Sarawak diambil untuk menganggotai pasukan separa tentera ini. Jika mereka ditugaskan di Sarawak maka mereka dikenali sebagai Sarawak Border Scouts manakala untuk di Sabah dikenali sebagai Sabah Border Scouts.
Sekitar Jun 1964, kesemua yang terpilih dari Bahagian Pertama (Kuching) dan Bahagian Kedua (Simanggang) telah mula menjalani latihan separa ketenteraan dibawah kawal selia Special Air Service Regiment (SAS) dan Gurkha Independent Parachute Company. Di bawah latihan separa ketenteraan ini anggota Border Scouts telah diberikan pendedahan tentang tugas-tugas ketenteraan serta penggunaan senjata api yang betul. Setelah hampir tiga bulan menjalani latihan barulah mereka akan diserapkan di dalam pasukan-pasukan yang menyertai segala operasi-operasi sulit di sempadan Sarawak/Indonesia yang dikenali sebagai Operasi Claret. Oleh pasukan ini dianggotai oleh anak-anak tempatan maka dibahu merekalah disandarkan segala pengetahuan mengenai selok-belok kawasan mereka. Kepakaran inilah yang banyak membantu segala pertempuran di dalam hutan berdekatan sempadan.
Oleh kerana mereka mempunyai kefahaman berbahasa dan mengenal adat resam penduduk tempatan jadi merekalah mata dan telinga bagi setiap kejayaan di dalam Operasi Claret yang berlaku sehingga di luar perbatasan Sarawak mahupun Sabah bersama-sama dengan “joint army” Negara-negara Komanwel pada masa itu.
Walaupun Konfrantasi Malaysia-Indonesia tamat pada tahun 1966 namun begitu kewujudan Border Scouts terus dituntut bagi menjaga keselamatan Sarawak dan Sabah daripada dibolosi. Pada ketika inilah mereka menjadi antara salah satu pembentuk Rejang Area Security Command (Rascom) Special Branch Unit. Dan diketika darurat komunis berlangsung di Sarawak juga, sekali lagi kepakaran mereka sebagai pemberi maklumat rahsia polis bagi memastikan gerak geri pihak komunis dari Kalimantan Utara yang menyusup masuk ke Sarawak lantas membuat onar sehingga penghidupan rakyat terjejas dengan menyerang hendap balai-balai polis dan anggota keselamatan yang lain boleh dibanteras dengan lebih awal.
Dan tiada yang boleh menafikan sumbangan anggota Sarawak Border Scouts apabila di ketika era darurat komunis di Sarawak iaitu pada tanggal 20 June 1973, bagaimana sepasukan anggota Sarawak Border Scouts yang diketuai oleh ASP Wilfred Gomez Malong bersama-sama dengan 10 orang anggotanya telah menyerang hendap kawasan komunis di Sungai Bilat di Nanga Poi, Kanowit. Pada ketika itu mereka berjaya membunuh dan juga menangkap kira-kira 16 anggota komunis serta berjaya merampas pelbagai senjata api dari pihak musuh.
Hakikatnya pasukan Sarawak Border Scouts banyak menabur jasa kepada keamanan Sarawak baik sewaktu era konfrantasi sehinggalah ketika darurat komunis berlaku di Sarawak suatu waktu dahulu. Pembubaran RASCOM pada tahun 1994 turut menyebabkan pasukan Sarawak Border Scouts dibubarkan sama yang mana menyaksikan segala hal persempadan pada masa itu adalah dibawah bidang tugas pasukan infantri Malaysia sehingga sekarang.
-HB-
Kredit foto: James Moore (Border Scouts)
-REPOSTING-
Rujukan:
1. The Border Scouts In Borneo, 1964
http://www.paradata.org.uk/articl…/border-scouts-borneo-1964
2. SAS Borneo – Where In This World
3. Recognising Rascom Roles
http://www.newsarawaktribune.com/…/Recognising-Rascoms-rol…/

Copy and paste:
29 Disember 2023 > 17 Jamadilakhir 1445H: 8.57 pm

Victory Day In Europe Remembers Malaysian Brothers Who Flew High During WW2


By Ching
WADD Media > 10 May 2021

Victory Day in Europe is celebrated to commemorate the surrender of Nazi Germany in 1945 when World War 2 ended. Two outstanding Malaysian brothers who contributed to the victory, Henry and Cyril Talalla.

The Talalla brothers, barely out of school, joined the Malayan Volunteer Air Force in 1940. Both of them had some flying experience back then.

The two brothers are sons of business tycoon Hewage Benjamin Talalla. Hewage was the first person to introduce modern sanitisation to Kuala Lumpur. The father encourages his sons to join British Royal Air Force (RAF) when the call for pilots went out to countries in the British Empire.

Richard Talalla, 84, a retired High Court judge, recalls the day his brothers left for RAF. He was then 11. His brothers were excited about joining the RAF and thought it would be a great adventure.

He recalled that his father scolded the brothers for being late for their flight.

Cyril Talalla was the first Asian and non-European over almost two dozen application to pass the rigid RAF entrance test and enrolled as a cadet a year later.

Henry followed suit later. They received further training in Canada before joining the British at the height of the war.

A Sinhalese pilot, the first to fly with his fighter command, scored his opening victory a few days ago. He is pilot officer Talalla. His section of the Spitfires was over the Dutch coast when two Focker Wulf 190s were sighted 100 feet above the water. Talalla saw that one had damaged a colleague's wing, so he dived down behind the Focker Wulf. "My fire burst sent pieces flying off it", he said. "There was an explosion in the cockpit, and the enemy dived into the sea with an orange flash." A second Focker Wulf was damaged. - reported by British Newspaper back then.

In early 1942, the Talalla family, including their extended family and friends, were caught and locked up by the Japanese for alleged camaraderie with the British when they knew the brothers were serving in the RAF.

My other brothers were tortured badly, and they were not kind to my mother. It broke my father completely and never recovered since, recalled Richard.

It was very frightening, he added.

Cyril survived the war, but unfortunately, Henry was killed on duty. The German tank hit his Typhoon fighter-bomber in France on July 25, 1944.

Upon hearing the news, Cyril flew to seek his brother's plane, but it was a forlorn hope because of the war and massive destruction all over. His brother was only 24 at that time.

The family was cut off from all news on both Cyril and Henry until one day, they were informed by a British-led resistance group that Henry was missing in action while Cyril was doing well.

The news of Henry being killed tore the family apart.

Hewage refused to accept the fact that Henry was missing. He flew to England to seek the truth. Subsequently went to France to seek Henry's remains.

Hewage finally managed to track down Louis Bree, the farmer who found Henry's grave by the side of his Typhoon plane on his farm in Airan, France.

Henry's remains were exhumed a few years later and reburied at the Bannervile-la-Campagne British War Cemetery at Calvados, France.

Cyril was a commissioned officer and was later awarded the Distinguished Flying Cross by Queen Mary.

Henry was a warrant officer, and he was very proud of Cyril and used him to show off to his fellow warrant officers. Both brothers were the best of friends.

Cyril returned to Malaya in 1945 and changed his name to Jimmy. Cyril never wanted to talk about the war, and it became a taboo subject in the family.

Many of his comrades and his brother were killed in the war. These people who survived felt that they had no right to live, said Richard.

Cyril Talalla died on 18 August 1973 at the age of 53 in Wales, England.

In 1994, on the fiftieth anniversary of D-Day, members of the Talalla family and Henry's former Typhoon comrades converged at Airan to pay homage to the fallen airman. Despite fifty years later, the sacrifice of Henry was still not forgotten by the grateful people of the two French towns between which he fell.

The local church at Airan was packed with locals attending a special service in honour of Henry Talalla.



On September 29, 1996, the mayors of Airan and Moult unveiled a sign officially naming the route between the two villages, Route Henry Talalla. Image source via viweb.school

In 1996, the route between Airan and Moult in France was officially named Route Henry Talalla.

Reference:

Copy and paste:
29 December 2023 > 17 Jamadilakhir 1445H: 8.35 pm

Amateur historians uncover WW2 plane wreckage to document nation's wartime history

By BERNAMA > 1 September 2023

KUALA LUMPUR: "Mayday! Mayday! Mayday! We are going down." This distress call was probably the last words uttered by the pilot of a Royal Air Force (RAF) B24 Liberator KL654 aircraft, carrying a crew of eight and war supplies, that had taken off from Cocos Island, Australia, before crashing in a remote forest in Negri Sembilan on Aug 23, 1945, during World War 2 (WW2).

But the British military bomber's wreckage as well as remains of the victims were only found some 50 years later in December 1996 at Gunung Telapak Buruk, situated between Kampung Ulu Klawang, Jelebu, and Pantai, Seremban.

The remains were eventually moved to the Commonwealth Military Cemetery in Cheras for burial on Oct 1, 2012, witnessed by the deceased's next of kin.

The discovery was made possible thanks to the tireless research efforts of historians as well as members of the Malaya Historical Group Society (MHG), an organisation dedicated to researching, recording, documenting and publicising Malaysia's aviation and war history.

RESEARCH TIME CONSUMING AFFAIR

MHG, which has been active since the early 1990s but was only registered as a society in 2020, also helps to locate crash sites and identify the wreckage of aircraft believed to have crashed in what was then Malaya during WW2.

According to its chairman Shaharom Ahmad, MHG's approach of zooming in on war events from the past is aimed at enabling society, especially the younger generation, to better understand the history of the nation before it gained independence on August 31, 1957.

He told Bernama besides WW2 aircraft crash sites, the society also conducts studies and research on Malaysia's military historical sites in general with the intention of documenting and preserving them for the benefit of future generations.

Way back in the 1990s, MHG embarked on investigating and searching for the wreckage of allied aircraft that crashed or were downed in the thick jungles of the country during WW2.

Since then, MHG – which has seven members comprising amateur military historians and aviation buffs – has helped with efforts to locate the crash sites and uncover the wreckage of several aircraft.

Besides the WW2 finds, the society was also involved in efforts to detect the wreckage of a British RAF Dakota KN 630 reconnaissance aircraft that crashed in the middle of a dense jungle in Gua Musang, Kelantan, near the Titiwangsa mountain range on August 25, 1950.

The plane, carrying 12 crew members and passengers, was believed to have crashed due to poor weather and technical problems. It was reportedly flying back to its base in Singapore after completing its mission of dropping smoke markers near Kampung Jendera in Ulu Kelantan to help bombers pinpoint communist camps during the Emergency era.

It was only in November 2008 that the remains of the crash victims were successfully retrieved from the site and handed over to their families.

Explaining how MHG helps with the search and identification of wartime wrecks, Shaharom said it first conducts comprehensive research to obtain information on the planes and the possible location of their wreckage from the public and the victims' next of kin.

"This is actually a lengthy process and can take us several years to do. Although it is a highly challenging task for us, we are able to do it (locate the aircraft wreckage) with the help and cooperation of various agencies such as the state government, museum authorities, (high commissions and) embassies and researchers from abroad," he said.

He added the wreckage of several Australian, American and Japanese military aircraft could also possibly still be lying undetected in various locations in Malaysia.

CONSERVE HISTORICAL RELICS

Shaharom said MHG is also involved in finding, documenting and recording military artefacts and fortresses in an effort to conserve the nation's war history.

Among the fortresses it stumbled upon was an underground bunker in the Sultan Azlan Shah Airport area in Ipoh, Perak, which was believed to have been built sometime in 1941 and was used by British soldiers to protect themselves against Japanese air attacks.

The society also identified a 6.47-hectare WW2 battle site in Kampar, Perak, where British and Japanese soldiers clashed during the Japanese Occupation.

"Since 1995, MHG has succeeded in identifying several battle sites in the country that are linked to WW2," he said, adding that they took it upon themselves to put up signboards to provide information on the battles that took place there.

"We don't want the sites' historical value to be frittered away. Our society intends to preserve these historical sites for our future generations to appreciate," he said.

Shaharom added that MHG is also appealing to the relevant authorities to gazette the wartime battle sites as heritage sites and tourist destinations, saying this will expose the public to the crucial events that took place in the country before it achieved independence.

He said the initiatives carried out by his society have an impact of their own as they encourage the community to join in efforts to unravel the past and explore the wartime struggles of the people.

"Many people, especially today's young generation, are not very interested in our nation's history and as researchers, we (MHG) are responsible for instilling in them an interest in history, which is one of the subjects (taught in schools)," he said.

Shaharom said MHG is also actively involved in holding exhibitions related to the nation's history at schools, colleges and universities nationwide.

"The accounts of Malay soldiers who struggled to defend the people and their homeland must be shared with the people so that they appreciate the freedom they enjoy today.

"Historical events must be taken into account and used as guidance. The concept of unification (of the people) must always be strengthened to prevent foreign elements from colonising our country again," he added. --BERNAMA

Copy and paste: 29 December 2023 > 17 Jamadilakhir 1445H: 7.24 pm

WW2 volunteer troops forgotten



By ELIZABETH MOGGIE
NEW STRAITS TIMES : 30 JANUARY 2018

SOME Malaysians have written to correct the opinion of ulama and Ummah chairman Ismail Mina Ahmad on the role Malays and non-Malays played in defending the country before and after independence.

However, as far as I am aware, no mention has been made of the role played by volunteers during the Japanese invasion.

The Malayan Volunteers, as they are known, were territorial soldiers, men of all races and backgrounds.

Volunteer battalions had been in existence since the late 19th century, but in the 1930s, their units and members greatly increased.

The Federated Malay States Volunteer Forces (FMSVF) comprised four battalions, one for each federated state; the Straits Settlement Volunteer Force (SSVF) comprised two battalions for Singapore (then part of Malaya) and one each for Penang and Melaka; and there were volunteer forces in Johor (Johore Volunteer Engineers), Kedah and Kelantan.

In addition, there were the Navy Volunteer Reserve, Volunteer Air Force, Armoured Car Companies and other specialised units.

When the invasion began, these men did not operate with their volunteer units, but were assigned to regular British and Indian regiments and fought under their command.

Many were killed or wounded in action.

Though some volunteers became prisoners of war in Singapore, others made their way largely on foot back to their kampung and towns.

As the retreat drew closer to Singapore, British officers gave the option to the local born to discard their weapons and uniforms and return to their families.

Those who survived endeavoured to keep their military involvement secret from the occupying force.

And so, their brave service is largely forgotten or unknown.

Melaka’s B Company 4/SSVF included Captain Cho Seow Lim, who was killed in action in Singapore on Feb 13, 1942.

Company quartermaster Sergeant Tan Kim Tee was executed in Singapore on Feb 28, 1942, with 88 volunteers.

George Hess’e of the FMSVF Light Battery and Robert Devadason Sapper of 1/FMSVF, both of Sri Lankan descent, survived the war after hazardous journeys to their homes.

Hess’e travelled from Singapore to Selangor, and Sapper from Kuala Lipis to Gombak. Many Malays served in the Volunteers, and Private Md Yusuf Harun of the A Company 4/SSVF was one who made his way from Singapore back to Melaka on foot.

One of the European Volunteers was Tan Sri Mubin Sheppard, captain of 1FMSVF, who became a prisoner of war in Changi.

These are but a few examples. Malaysia has plenty of heroes from all communities who have defended the country, but their exploits, in particular those of volunteers, are unknown. A revision of the school history syllabus is needed.

ELIZABETH MOGGIE

Malayan Volunteers Group

Copy and paste: 29 December 2023 > 16 Jamadilakhir 1445H: 7.16 pm

Thursday, 28 December 2023

Betul Ke Selat Melaka Ada Lanun Melayu Macam Alice in Wonderland?

SUMBER: THE PATRIOTS STUDIOS

Bila kita tengok movie Alice Through the Looking Glass (2016), awal-awal lagi diorang ada tunjuk ada tiga buah kapal Melayu yang gah mengejar kapal persendirian dari London milik Alice.
Babak ni berlatar tempat di Selat Melaka dan latar masanya sekitar tahun 1874.
Anak kapal Alice ni siap cakap ada lanun Melayu kepung diorang.
Persoalannya, memang ada ke lanun Melayu ni?
Laut mana-mana pun sentiasa ada lanun.
Tapi boleh jadi diorang ni kumpulan pelaut yang diamanahkan menjaga perairan oleh pemerintah atau sememangnya lanun Melayu yang ada undang-undang tersendiri.
Ini yang dikatakan memahami perspektif pandangan mengikut kecenderungan sentimen sesebuah negara. Memahami sempadan perspektif itu, maka kita setuju.
Sebenarnya, berdasarkan rekod arkib dan perpustakaan dalam dan luar negara, isu pelanunan ni jadi duri dalam daging kepada British pada akhir abad ke-19.
Kegiatan ni mengganggu aktiviti perdagangan ketika itu. Antara kapal dagang yang jadi mangsa ialah Malacca, Sultana dan Lord Melbourne (Britain) sementara Sabine dan A.S. Friendship didaftarkan di Perancis.
Situasi ni mengundang publisiti negatif seperti tajuk akhbar New York Times bertarikh 14 Jun 1874 ini, ‘Malay Pirates. The Slaughter of Ship’s Crew – Quick Retribution’.
Mungkin penulis novel Alice in Wonderland ambil dari sini jugak la untuk buat cerita pasal Selat Melaka ada lanun. Novel Alice Through the Looking Glass terbit pada 1871.
Mungkin perspektif negatif pasal lanun di Selat Melaka dah membarah dan jadi buah mulut di Eropah sampai jadi inspirasi penulis novel Alice ni.
Publisiti negatif ni bagaimanapun menyapu rata semua. Pejuang-pejuang tempatan pun tak terkecuali jadi mangsa label tak bertanggungjawab British seperti yang dihadapi pejuang-pejuang Kedah.
Semasa konflik tercetus antara Kedah-Siam, tindakan pejuang-pejuang seperti Tunku Muhammad Saad, Tunku Kudin dan Tengku Long Puteh menyerang dan merampas kapal Siam untuk paksa Siam berundur.
Tapi, bagi Britain terutamanya Gabenor Pulau Pinang ketika itu, Robert Ibbetson, anggap ni sebagai aktiviti pelanunan.
Buktinya, ini berdasarkan arahannya kepada Pesuruhjaya Polis Province Wellesley berbunyi, “… any person residing there who aid or abet the ex-Sultan of Kedah in making ini attack on Kedah “will be treated as pirates.”
Malah semasa Perjanjian Burney yang dimeterai pada tahun 1826, kegiatan lanun dijadikan alasan oleh British untuk menangkap pejuang-pejuang Kedah.
Dua kapal digerakkan oleh Ibbetson iaitu H.M Wolf digunakan untuk mengepung Kuala Kedah sementara Crocodile pula digunakan untuk menyekat dan menahan pejuang-pejuang Kedah.
Kesemua yang ditahan dibicarakan atas kesalahan lanun tetapi dibebaskan oleh mahkamah kerana ketiadaan bukti kukuh.
Di Selangor pula, alasan kegiatan lanun digunakan oleh British untuk menekan Sultan Abdul Samad.
Satu insiden dijadikan isu ialah insiden rompakan dan rampasan dagangan sebuah perahu sekoci oleh 20 orang lanun di Kuala Sungai Jugra pada 16 November 1873.
Masa tu, perahu ni dalam perjalanan pulang dari Langat menuju ke Melaka dan diketuai Nakhoda Haji Abdul Rahman.
Serangan tu menyebabkan lima awak-awak terbunuh dengan seorang awak-awak terselamat. Ini mengakibatkan satu siasatan dijalankan pihak British sehingga tahun 1874.
Sebenarnya orientalis barat terlupa sesetengah kegiatan lanun yang berlaku di Selat Melaka masa tu pun turut membabitkan kongsi-kongsi gelap Cina.
Nicholas Tarling dalam bukunya ‘Piracy and politics in the Malay world: a study of British imperialism in nineteenth-century South-east Asia’ kata "Nevertheless only petty piracy now remained, for many of the subordinate chiefs had turned to tin-mining, utilising Chinese labour and Settlement capital."
Perkataan lanun ni pertama kali digunakan dalam teks Tuhfat al-Nafis yang ditulis pada tahun 1872.
Teks tersebut merujuk lanun kepada suku kaum dari Tempusuk yang membantu Sultan Mahmud menghalau Belanda dari Riau pada tahun 1781.
Begitu juga dengan Kesah Pelayaran Abdullah yang ditulis sekitar tahun 1880-an masih merujuk kepada kumpulan perompak suku Lanun atau Iranun (Illanun).
Namun dari konteks British, diorang pukul rata je menyamakan aktiviti lanun dengan kegiatan rompakan dan kecenderungan ini sudah dapat dikesan sejak abad ke-18 lagi.
Beberapa sejarawan tempatan pernah menyangkal pasal istilah lanun ni. Antaranya ialah Profesor Dr Cheah Boon Kheng dan Prof Madya Ahmad Jelani Halimi.
Profesor Dr Cheah Boon Kheng sangkal dakwaan bekas wartawan Australia, Alex Jorsey yang kata orang Melayu tiada sejarah selain jadi perompak lanun.
Prof Cheah ada kata yang tulisan Tarling dalam Piracy and Politics in the Malay World sebenarnya menunjukkan betapa pihak British “membesar-besarkan peristiwa perompak lanun dan menggunakan istilah itu untuk mengisahkan perompak-perompak lain dan keganasan yang dihadapinya.”
Prof Madya Ahmad Jelani Halimi pula dalam bukunya Perdagangan dan Perkapalan di Alam Melayu Abad Ke-15 hingga Ke-19 kata istilah lanun yang suka digunakan pihak Barat sebagai tidak tepat dan kebanyakan peristiwa yang direkodkan lebih menjurus kepada aktiviti rompakan laut selepas mengambil kira ciri-ciri lanun yang dikemukakan sejarawan-sejarawan Barat dan manuskrip Nusantara seperti Tuhfat al-Nafis dan Misa Melayu.
Lanun memang ada di Selat Melaka, tapi label lanun yang dilempar penjajah Barat ke atas pemerintah dan orang Melayu hanyalah sekadar alasan untuk menjustifikasikan penjajahan mereka di Alam Melayu.
Tindakan yang dianggap sebagai pelanunan itu hanyalah bertujuan mendapatkan semula hak mereka yang dinafikan melalui penipuan yang wujud dari perjanjian-perjanjian yang dimeterai.
Oleh: Azizul Farhan
___
Kejap, orang Melayu ni pelaut yang handal? Menakluk lautan sampai Madagascar? Biar betul?
Korang boleh selam lebih dalam pasal ni dalam KITAB TAMADUN MELAYU. Ayuh dapatkan segera, boleh dapat kalendar sekali ni!

Copy and paste:
28 Disember 2023 > 15 Jamadilakhir 1445H: 7.02 pm